Organizer in loondienst? Het kán en het werkt!

De School voor Organizing lanceert begin 2018 een opleiding voor mensen die organizer in loondienst willen worden. Zo creëren we nieuwe kansen voor organisatietalenten en vergroten we onze bekendheid op de zakelijke markt. 

Een handjevol mensen in Nederland ís al intern organizer. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? We vragen het Vivian Franken, managementondersteuner ICMT (Informatie, Communicatie en Medische Technologie) bij Zuyderland  Medisch Centrum in Limburg. Vivian heeft in de zomer van 2017 de basistraining om organizer te worden gevolgd bij de Nederlandse Beroepsvereniging voor Professional Organizers, de NBPO. Daarna heeft ze haar leidinggevende van de meerwaarde van deze dienstverlening overtuigd.

Interne organizer Vivian FrankenVivian: “In het verleden heb ik meerdere secretariaten opgezet en bij bestaande secretariaten optimalisaties en verbeterslagen doorgevoerd. Vanuit mijn beroep en ook van nature breng ik graag structuur aan en ik vind het superleuk om anderen hierin te coachen.

Eind 2016 kwam ik erachter dat dit een beroep is, zelfs een van de beroepen van de toekomst. Vervolgens heb ik een afspraak gemaakt met Ester Foppen van Zuyd Hogeschool, zij is ook een ‘interne organizer’. En dat interview was voor mij een echte eyeopener!”

In mijn jaargesprek eind 2016 kreeg ik akkoord van mijn leidinggevende om zelf ook een opleiding tot organizer te volgen en daarna twee secretariaten te gaan begeleiden bij wijze van pilot. Mijn leidinggevende zag deze service als grote meerwaarde voor andere secretariaten en we geven hiermee als afdeling ook een mooi visitekaartje af.”

De pilots die Vivian deed waren bijzonder succesvol, en het nieuws van haar begeleiding ging als een lopend vuurtje door  de organisatie. Vivian kreeg van alle kanten vragen en aanmeldingen. “Ik merk dat er binnen Zuyderland heel veel behoefte bestaat aan meer structuur en overzicht op de (digitale) werkplek en dat er nog behoorlijk wat winst te behalen is,” zegt Vivian. “Veel mensen verdiepen zich niet in de vele mogelijkheden of hebben de kennis (nog) niet.”

Inmiddels heeft Vivian een gesprek gehad met haar leidinggevende: ze mag in 2018 doorgaan met het begeleiden van haar collega’s. In de toekomst wil ze graag uitzoeken hoe de dienst ingebed kan worden, bijvoorbeeld door de mogelijkheid van organizing te publiceren op de opleidingssite van Zuyderland of op de afdelingspagina, maar ook door de begeleiding door te belasten naar de betreffende afdeling of medewerker voor extra transparantie.

logo ZuyderlandVivian wil haar kennis met name inzetten om secretariaten te professionaliseren. “Denk aan het leren kennen van de handige functies van Outlook, maar ook de mogelijkheden van programma’s als SharePoint, OneNote en iBabs die de efficiency kunnen vergroten, zijn nauwelijks bekend. Ik begrijp het wel: er is vaak geen tijd om alle digitale mogelijkheden te verkennen of men wil vasthouden aan oude bekende werkprocessen. Er is dus nog heel veel winst te behalen in onze organisatie, en ik ben dan ook blij dat ik deze kans heb gekregen. Het werkt: dat is wel duidelijk.”

Wil jij ook intern organizer worden, of jouw organisatie bekend maken met de mogelijkheden van organizing? In januari 2018 start er een pilot voor organisatietalenten die intern hun kwaliteiten willen inzetten. Klik hier voor meer informatie. Ben jij al intern als organizer bezig? Wij zijn heel benieuwd naar nog meer ervaringsverhalen. Neem contact op met Martine Vecht.

2017-12-21T12:37:12+00:0020 dec 2017|Ervaringsverhaal|