Het theoretisch model van de executieve functies biedt organizers veel inzicht in het functioneren van de klant. Ook mooi: het maakt je unieke expertise duidelijk.
Wanneer het organiseren van tijd, taken, informatie, spullen of papieren extra moeilijk gaat, is er dikwijls sprake van een of meer zwakke executieve functies. Nooit van gehoord of niet bekend in relatie tot organizing? Dit is de definitie:
De term executieve functies wordt gebruikt om de hogere controlefuncties van je hersenen te omschrijven: een complex geheel van vaardigheden dat je nodig hebt om de goede dingen op het goede moment te doen.
Dit theoretische model bestaat uit 12 ‘competenties’ rond plannen en organiseren en biedt organizers dus superveel aanknopingspunten voor de begeleiding. Het werd al gebruikt bij kinderen met aandachtsproblemen en leer- en gedragsstoornissen, maar sinds enkele jaren is er ook aandacht voor executieve functies bij volwassenen. We hebben immers allemaal onze zwakke en sterke punten qua timemanagement, flexibiteit, stress en emotieregulatie, om maar een paar van die executieve functies (EF’s) te noemen.
Beter nog: EF’s blijken goed ontwikkelbaar. Zo zette collega Ine Lamers een succesvolle Skype Prompting Groep op om de taakinitiatie van mensen met uitstelgedrag te verbeteren. Ze schreef er een artikel over dat werd gepubliceerd in het I&W Magazine. Je kunt het artikel hier lezen. Het laat zich raden: kennis van dit model helpt je je begeleiding onderbouwen richting derden.
Hoe maak je gebruik van executieve functies bij de begeleiding? Dat leer je in de training Organizen wanneer executieve functies zwak met Ine Lamers. Die organiseren we jaarlijks; check de agenda op de website.
Fris je je kennis liever met een boek op, dan komt deze publicatie van Dawson en Guare een aardig eind in de richting. Je kunt dit boek gebruiken om je eigen kennis bij te spijkeren, maar ook interventies voor je klanten te verzinnen. De theorie is inmiddels wetenschappelijk goed onderbouwd. Warm aanbevolen!