Martine VechtMet gemengde gevoelens lees ik de Linda van januari. Met prachtige en gevarieerde portretten van zes collega’s uit de particuliere markt. Maar… van de cover schrik ik. MIEP KRAAK staat er onheilspellend, met grote witte letters op een zwarte achtergrond. Het volgende artikel heet ‘Poetsporno’. De associatie ligt er dik bovenop.

door: Martine Vecht

Een paar jaar terug portretteerde Linda onze beroepsgroep ook. Eveneens zes mooie interviews, ware het niet dat elke collega werd geportretteerd naast een schoonmaakattribuut. De journalisten van de Linda denken klaarblijkelijk dat organizers het wel heel graag aan kant willen hebben! Met de essentie van ons beroep heeft het niet zoveel te maken.

Je zou denken: waar maak je je druk over? Die media-aandacht is toch super voor ons beroep? Wie let er nou op dat soort kleine zaken? Toch moet ik nog best vaak misverstanden uit de weg ruimen over ons werk. ‘Nee, van mij hoeft niet alles weg,’ en ‘Ook bij mij kun je niet van de vloer eten.’

miep kraakAls beroepsgroep moeten we oppassen voor framing. Taal is nu eenmaal heel sterk gekoppeld aan beelden, en hoewel de resultaten van ons werk heel tastbaar en zichtbaar zijn, is de complexiteit ervan niet zo gemakkelijk te vatten. Een journalist kan dan maar zo teruggrijpen op Miep Kraak.

Wat framing kan doen, kun je hier lezen. Word je zelf benaderd voor een interview, probeer dan te achterhalen welke referentiekader de journalist heeft. Een paar tips:

  • Stel wat tegenvragen. Wat weet je al van organizing? Welk beeld heb je van de beroepsgroep? Kun je je voorstellen dat mensen een organizer nodig hebben?
  • Maak van tevoren duidelijk in welk frame je niet wilt. Ik lees vaak in artikelen hoe leuk organizers hun werk vinden. Daarmee suggereer je dat het bijna een hobby is. Realiseer je hoe dit overkomt.
  • Zeg dat je het artikel voor publicatie wilt lezen. Ik deed dat eens en trof een journalist die weigerde de term ‘organizer’ te gebruiken. Dat zou mij maar in de Marie Kondo hoek plaatsen, dat was te verwarrend voor haar lezers! Zo gaat dat dus.
  • Check welk beeld er bij het artikel wordt gebruikt of draag zelf wat suggesties aan.
  • Vertel waarom organizen lastig is voor je klanten. In dit artikel komt bijvoorbeeld een hoogleraar aan bod die uitlegt waarom ons beroep in opkomst is.
  • Noem in een uitgebreider artikel dat er ook veel andere niches zijn. Daarmee ontkracht je het gangbare idee dat organizers alleen bij particulieren werken.

De in Linda geportretteerde organizers waren overigens ontzettend blij met hun interviews, en terecht! En met dat ‘negatieve’ voorblad heeft vooral Linda zich in de kaart laten kijken 😉.

PS: Wil jij aan je profilering werken? Bekijk onze ondernemersactiviteiten op deze pagina.