Binnenkort is het de Week van de Duurzame Inzetbaarheid. Voor organizers in de zakelijke markt een mooie gelegenheid om zich te profileren! De NBPO is partner en organiseert een kennissessie over digitale tools. Zelf denk ik overigens dat ook organizers op de particuliere markt en de zorgmarkt bijdragen aan vitaliteit en ontwikkeling. Nu ik aan mijn master Arbeids- en Organisatiepsychologie ben begonnen, meen ik hiervoor zelfs wetenschappelijk bewijs te zien.
door: Martine Vecht
Hoewel ik de studie volg uit interesse, heb ik steeds in mijn achterhoofd gehad dat het keigaaf zou zijn om in eigen onderzoek de toegevoegde waarde van professional organizing te onderbouwen. Eerst vond ik dat ik het met die droom maar hoog in mijn bol had. Hoe maak je het effect van een organizingtraject in vredesnaam meetbaar? En: ons werk stelde toch eigenlijk niet zo vreselijk veel voor?
Naarmate ik meer las, vond ik steeds meer argumenten om te beweren dat organizing meer doet dan orde scheppen in de keukenkastjes of de mailbox. Los van de praktische en zichtbare effecten doet het ook iets met je zelfvertrouwen, in wetenschappelijke termen, efficacy.
Pippi Langkous
De term efficacy betekent letterlijk doeltreffendheid, maar wordt in de wetenschap gezien als het eigen geloof in het vermogen om succesvol doelen te behalen. Hoe hoger deze ‘eigeneffectiviteit’, hoe meer zelfvertrouwen mensen hebben en hoe beter ze zich over zichzelf voelen. Pippi Langkous, die in onze beroepsgroep met haar bekende spreuk vaak wordt aangehaald, is een voorbeeld van een personage met een hoge eigeneffectiviteit. Samen met nog wat andere kenmerken zoals hoop, optimisme en veerkracht, vormt eigeneffectiviteit je ‘psychologisch kapitaal’.
Interventie van een uurtje
Hoe je psychologisch kapitaal kunt vergroten is behoorlijk goed onderzocht. Luthans et al. (2006) deden dat onder meer met een micro-interventie waarbij ze deelnemers persoonlijke doelen lieten stellen, een bijpassend plan lieten maken, hen vroegen om te bedenken welke obstakels bij de uitvoering zouden kunnen optreden en hoe ze deze zouden kunnen overwinnen. De facilitator deed voor hoe het moest en gaf positieve feedback. Hierdoor raakten de deelnemers enthousiast en kregen ze er zin in om hun doelen ook echt te behalen. Vergeleken met de controlegroep die iets anders te doen kreeg, was ‘psychologisch kapitaal’ nadien significant gestegen, en dat in slechts een uurtje tijd.
Opgetogen
Het doet me sterk denken aan de sessies die ik zelf heb met mijn klanten. Eerst praten we over wat ze lastig vinden en bespreken we waar ze naartoe willen werken. Vervolgens geef ik ze informatie, laat ik wat voorbeelden zien, maken we een plan of zetten we nieuwe gewoontes in de steigers, die we dikwijls ook even oefenen. Ook bespreken we wat er allemaal tussen zou kunnen komen en hoe ze daar dan mee om willen gaan.
Na afloop vraag ik altijd hoeveel vertrouwen ze hebben in het gaan gebruiken van de nieuwe gewoontes, handigheidjes of instrumenten. Vaak reageren ze opgetogen! Zo heb ik laatst iemand heel blij gemaakt met zoiets simpels als het instellen van de archiveerknop in Outlook. ‘Er zitten al 168 mailtjes in,’ vertelde mijn klant bij de tweede sessie tevreden. Hij voelt zich nu stukken beter in staat om de honderden mailtjes per dag te verwerken. Een mooi voorbeeld van toegenomen eigeneffectiviteit!
Stevig argument
Maar dat is N=1. Is het haalbaar om te bewijzen dat professional organizing invloed heeft op eigeneffectiviteit? Het zou prachtig zijn als dat lukte, want het is een stevig argument om vaker in te zetten op deze dienstverlening. Organizing levert meer op dan dat opgeruimde keukenkastje of die lege mailbox, de kamer aan kant en het archief op orde. Het zorgt ervoor dat mensen met meer zelfvertrouwen en trots hun eigen zaakjes regelen in plaats van zich hulpeloos en onbekwaam te voelen. Als dat geen duurzame inzetbaarheid is, dan weet ik het ook niet meer.
Vind jij het leuk om wetenschappelijke kennis te verwerken in je begeleiding? Met enige regelmaat bieden we de training Resultaatgericht begeleiden. Daarin leer je een traject op maat te maken, passend bij jouw klant en met gebruik van breinkennis.