Annet WortelboerDoor: Annet Wortelboer

De klanten van professional organizer Annet Wortelboer worden heel gelukkig van consumeren. Annet ziet het als haar uitdaging om hen juist te helpen consuminderen. Waarom is dat belangrijk, wat is de rol van geluk en wat kan een professional organizer doen? Daar gaat dit blog over.

Onlangs zag ik een post van een bekende op social media dat ze voor € 10 lol had gekocht bij online shop TEMU, de nieuwe Ali Express. Nepspinnen, vlindertjes, pantoffelsokken en een haartrimmer. Ze pochte over de snelle levering en de lage prijs. Wel lag de haartrimmer al in de kliko, want de mesjes waren ‘hakkelig’ en het oplaadsnoer was gesmolten. Heel wat volgers bedankten haar voor de tip met de mededeling dat ze daar ook eens wat gaan bestellen. Dit bericht, en de reacties hierop, maakte mij ongelukkig en ik wilde bijna reageren.

Noodzaak tot downsizen

Al een aantal jaren hoor en lees je dat we moeten consuminderen en als je nog een stapje verder wilt gaan: moeten gaan ontspullen en minimalistisch gaan leven, ook wel downsizen genoemd. Het milieu speelt hierbij een grote rol. Vooral de jongere generatie maakt zich zorgen om het klimaat. Jonge mensen hechten ook minder waarde aan spullen dan de oudere generatie. De oudere generatie heeft de tijd meegemaakt waarin schaarste heerste. Een man met wie ik heb gewerkt had vroeger nooit speelgoed gehad. Zijn hele huis stond vol Lego, Playmobile en Eftelinglaven. Hij had een professional organizer nodig om op te ruimen en weer wat ruimte in zijn huis te creëren.

Lonkende etalages

consuminderenShoppen kan heerlijk zijn. Er komen in ons land dan ook steeds meer winkels als Action en SoLow die daarop inspelen en waar je voor een habbekrats hebbedingetjes kunt kopen. De winkels liggen vol, de etalages lonken en via internet is alles heel snel en goedkoop te bestellen. Maar het kopen werkt verslavend. Vrij snel nadat je iets hebt gekocht, wen je eraan en verdwijnt het geluksgevoel. Je blijft hierdoor consumeren zonder dat je bevredigd raakt.

Tijdelijk geluksgevoel

Hoe komt dit? Om die vraag te beantwoorden moeten we eerst weten wat geluk inhoudt. Geluk wordt meestal omschreven als tevredenheid. Tevreden zijn met jezelf en over je leven. Het bijbehorende prettige gevoel wordt geproduceerd door het stofje endorfine. Daarom wordt endorfine wel het gelukshormoon genoemd. Maar wel een gelukshormoon met een verslavende werking, want endorfinen lijken qua werking sterk op opiaten zoals morfine en heroïne. Vandaar dat het geluksgevoel na het kopen van spullen snel afneemt.

Sneller depressief

Volgens geluksexpert Merijn Ruis (bron: MaatschappijWij) maakt consumeren ons niet alleen níet gelukkig, het kan ons zelfs ongelukkig maken. “Uit onderzoek blijkt dat mensen die veel consumeren vaker last hebben van depressieve gevoelens, onder andere omdat ze minder tijd besteden aan dat wat hen echt gelukkig maakt. Het verheugen op dingen brengt ons het meeste geluk. Zo voelt een nieuwe televisie, trui of smartphone al gauw niet meer zo bijzonder en dus blijf je verlangen naar meer.”

Vaarwel spullen

In Japan hebben ze veel ervaring met consuminderen, ontspullen en minimalisme, denk maar aan Marie Kondo met haar ‘Spark Joy’. Een andere Japanner, Fumio Sasaki heeft het praktische boek ’Vaarwel spullen’ (Lev., 2017) geschreven. Ook Sasaki stelt dat je van minder spullen gelukkig wordt. Hij geeft 55 tips om vaarwel tegen spullen te zeggen: zeker een aanrader om te lezen als je werkzaam bent in dit vakgebied.

Regels voor consuminderen

Maar hoe moeten onze klanten de verleidingen van het consumeren weerstaan? Zelf hanteer ik hiervoor vijf regels:

  1. Moedig mensen aan langer (bijvoorbeeld een week) stil te staan bij wat ze echt nodig hebben en doelbewust tot een aankoop over te gaan. Dan verheug je je én is geeft de aankoop langer plezier.
  2. Gebruik de regel ‘één erin, is één eruit’. Je mag wel een andere jas kopen, maar dan gaat de oude jas eruit. Heel praktisch, anders raakt de kapstok vol.
  3. Maak mensen bewust van het verschil tussen ‘need to have’ en ‘nice to have’. Een klant vond mijn labelwriter zo geweldig dat ze er zelf ook een wilde aanschaffen. Maar alles was inmiddels al gelabeld…
  4. Adviseer je klanten niet dagelijks, maar wekelijks boodschappen te doen. Behalve dat er minder wordt gekocht, wordt er ook minder weggegooid.
  5. Afmelden voor folders en nieuwsbrieven helpt. Dit voorkomt verleiding en is ook nog eens beter voor het milieu.

Ik heb uiteindelijk niet gereageerd op het bericht op social media. Maar tien euro lol? Dat is voor mij een filmpje in de bioscoop pakken of met vrienden een borrelplank bestellen op een terras. Geluk wordt niet gevonden bij Action of TEMU.

Over de auteur

Sinds 2020 begeleidt Annet Wortelboer, eigenaar van Aanzet Organizing, mensen die willen opruimen en ontspullen. Zij is werkzaam in zowel de particuliere- als zorgmarkt als professional organizer. In december 2023 behaalde Annet haar diploma Senior Professional Organizer. Dit blog schreef zij als onderdeel van haar portfolio.