Linda VerkooijDoor: Linda Verkooij 

AI is overal. Misschien zonder dat je het doorhebt. Je gebruikt het als Netflix je een nieuwe serie aanbeveelt, als je telefoon automatisch typefouten corrigeert of als je slimme speaker je favoriete muziek afspeelt. Maar wat betekent AI voor ons als professional organizers? Zorgt het ervoor dat we straks minder werk hebben, of kunnen we AI juist slim inzetten om ons vak beter uit te oefenen? Business organizer Linda Verkooij dook erin en deelt haar inzichten met je.

Onderzoek van het Centraal Planbureau, de Universiteit Utrecht en het Instituut Gak laat zien dat door AI verschillende banen zullen veranderen. Sommige verdwijnen, andere komen erbij. Vooral in sectoren zoals telemarketing en logistiek zal het werk veranderen, terwijl in de zorg en sociale dienstverlening mensenwerk essentieel blijft. Logisch dus dat je afvraagt wat de gevolgen hiervan voor jou zullen zijn.

Wat is AI?

Laten we om te beginnen eens kijken wat AI precies is. AI is een verzamelnaam voor machines en software die taken en vaardigheden kunnen uitvoeren waar eerder menselijke intelligentie voor nodig was. Het is vooral sterk in herkennen, voorspellen en organiseren. Denk aan software die je administratie regelt of spraakassistenten zoals Siri en Google Assistant die je helpen bij je dagelijkse taken. De technologie neemt mensen dus werk uit handen.

AI maakt organiseren gemakkelijker

Voor onze klanten kan AI een bron van hulp zijn. Denk maar aan nieuwe koelkasttechnologie met functies om voedselverspilling tegen te gaan, slimme apps die automatisch foto’s sorteren of een digitale assistent die helpt met plannen. Zaken waarbij ook een organizer kan helpen. De vraag is: gaan onze klanten AI gebruiken in plaats van ons? Of kunnen we AI slim inzetten om onze dienstverlening te versterken?

AI als jouw slimme assistent

Om te beginnen kun je AI zien als een slimme assistent die je veel taken uit handen kan nemen. Zo kun jij je focussen op wat echt belangrijk is voor jouw bedrijf: persoonlijke begeleiding en maatwerk voor je klanten. Bedenk bijvoorbeeld hoe je de marketing van je eigen bedrijf zou kunnen verbeteren. Ga vervolgens op zoek naar AI-tools die daarbij kunnen helpen. Een paar voorbeelden:

  • ChatGPT voor het schrijven van (standaards voor) e-mails, blogs of social media posts
  • Notion AI kan structuur in je workflow aanbrengen.
  • Google Lens kan ingescande documenten digitaliseren en ordenen.
  • Todoist met AI helpt je automatisch prioriteiten stellen voor taken.

Bekijk ook deze checklist voor het kiezen van de juiste AI-tool voor je marketingactiviteiten.

AI voor jouw klanten

AI-tools helpen je klant efficiënter te werken en zorgen voor meer rust en overzicht. Het is daarom goed dat je op de hoogte bent van de mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld naast eerder genoemde apparaten aan:

  • Robotstofzuigers & slimme apparaten: voor een schoon en georganiseerd huis.
  • Digitale administratie-apps: automatisch bonnetjes scannen en sorteren.
  • AI-planningstools: zoals Motion of Sunsama, die agenda’s slim beheren.
  • Google Photos & Photo Stacks: automatische foto-organisatie.
  • Gemini: maken van to do lijstjes, plannen en overzichten.

Goed om te bedenken: AI neemt herhalende taken over, zodat jij je kunt focussen op wat écht belangrijk is: je klant begeleiden, motiveren en praktisch ondersteunen. Er is dus meer tijd voor het handwerk en jouw expertise daarbij, en dat is winst.

AandachtspuntenAI - Kans of bedreiging?

AI biedt veel voordelen, maar er zijn ook aandachtspunten. Een belangrijke nieuwe ontwikkeling is de Europese AI-wetgeving, die sinds februari 2025 van kracht is. Dit betekent dat zzp’ers verplicht zijn om voldoende kennis te hebben over de AI-tools die ze gebruiken. Daarnaast zijn er risico’s zoals privacyproblemen, afhankelijkheid van technologie en kosten voor implementatie.

Blijf kritisch

Niet iedereen voelt zich direct comfortabel bij AI, en sommige klanten raken juist overweldigd door alle mogelijkheden. Kijk daarom kritisch naar welke tools echt meerwaarde hebben en zorg ervoor dat jij én je klant er op een ontspannen manier mee kunnen werken. Want technologie kan veel, maar persoonlijke coaching en gedragsverandering? Dat blijft gelukkig mensenwerk.

Over de auteur

Linda Verkooij (https://www.linkedin.com/in/lindaverkooij) is professional organizer in loondienst en bezig haar eigen bedrijf op te zetten. Haar specialiteiten zijn: werk-privébalans, timemanagement en het organiseren van je mailbox, agenda en (digitale) documenten.

PS: Meer weten over AI? Meld je dan aan voor het webinar Laat AI niet links liggen op dinsdagochtend 11 of vrijdagochtend 27 juni.