Ingeborg Koot werkt voor particulieren of zzp’ers, altijd in een 1-op-1-situatie. Zij voltooide de Leergang in 2014.
‘De feedback van collega’s vond ik een cadeautje. Ik kreeg bijvoorbeeld te horen dat ik soms direct kan zijn in een terugkoppeling op een klantsituatie. Ik heb geleerd om zachter te zijn – als ik nu bij een klant verbeterpunten wil benoemen, zorg ik dat ik een andere intonatie of milde bewoordingen gebruik. Dat is zo fijn van een opleiding samen met vakgenoten: de situaties zijn herkenbaar en het levert betere feedback op.’
‘De Leergang was een combinatie tussen thuis studeren, een dag met verdieping en praktijksituaties en feedback. Deze mix sprak me aan, en het bood de diepgang die ik zocht. Ik heb ook geleerd me meer te laten verrassen door een klant. Niet naar iemand toe met een vooropgesteld plan, maar eerst goed kijken wat er nodig is. De oplossingsgerichte technieken laat ik langer in mijn rugzak zitten.’
‘Eigenaarschap is een cruciale term die ik hier heb geleerd. De klant is verantwoordelijk voor het behalen van de ontwikkeldoelen, ik niet. Vroeger dacht ik nog wel eens dat ik ervoor moest zorgen dat de doelen werden behaald. Nu spreek ik uit dat de klant zelf wilde veranderen. Dat geeft rust en maakt me zelfverzekerder.’