Ervaringen2017-05-19T18:17:24+00:00

Ervaringen

Saskia Sidler is actief op de zakelijke en de particuliere markt. Ook ondersteunt ze zorgprofessionals.

‘Al lang twijfelde ik of ik zou inschrijven voor de leergang. Het organizen deed ik erbij, maar het kwam niet echt uit de verf. Het definitieve besluit viel nadat ik een loopbaancoach had gesproken. Ze zei: “Als je nu al weinig opdrachten hebt, zal een studie daar niet aan bijdragen.” Dat was het moment waarop ik dacht: “Maar ik wíl dit gewoon!”

‘Sindsdien is er echt een knop omgegaan. In het kader van ‘practice what you preach’ heb ik in juni mijn baan opgezegd. Ik wil mijn tijd besteden aan de dingen die ik belangrijk vind. Toeval of niet, kort daarna kreeg ik een nieuwe opdracht. Je doet een deur dicht en er gaat ergens anders een deur open, mooi is dat.’

‘Mijn verwachtingen van de leergang zijn uitgekomen. Het leerconcept met de literatuur, de  voorbereidingsopdrachten, de dag zelf, de reflectie en de verwerking: het zit zo goed in elkaar. Je bent er daardoor heel bewust mee bezig, zo beklijft het echt.’

‘Dat er verschillende leerstijlen zijn, is mijn grootste eyeopener. Ik dacht dat iedereen het fijn zou vinden: mouwen opstropen en aan de slag. Daar ben ik nu veel opmerkzamer in geworden. Verrijkend, ook voor mijn privéleven.’

Mariëlle Koop

Mariëlle Koop geeft training in effectief werken op de werkplek.

‘De leergang vervult een duidelijk gemis. Na mijn basisopleiding dacht ik: “Is dit het nou? Kan ik het nu?” Het klankbord ontbrak, de uitwisseling met collega’s, maar ook de verdieping. Gedurende de leergang merk ik dat ik zelfverzekerder wordt. Een beter beeld heb ik van wat ik kan en waarin ik wil excelleren.’

‘Ik richt me op hoger opgeleiden in de zakelijke markt. Mijn trajecten duren kort, er hangt soms veel vanaf. Ik houd van die dynamiek, en moet ook snel resultaten boeken. Juist hierbij heb ik veel profijt van de vaardigheden die ik leer.’

‘Op een trainingsdag moet ik om kwart voor zes mijn bed uit. Dat is vroeg, maar ik ervaar dat niet als een blokkade, integendeel. Ik kijk juist uit naar die dagen. Die twee uur reistijd ervoor en erna, dat is míjn tijd. Een cadeautje als moeder in een jong gezin.’

‘Trek ik het? Ja, al is het soms veel. Maar ik heb hier bewust voor gekozen. Ik doe mijn huiswerk grondig, ik wil er het maximale uit halen. Het is echt een investering in mijzelf en mijn bedrijf. Het mooie is: hier kan ik na de opleiding nog jaren mee toe.’

Maaike Derksen

Maaike Derksen werkt sinds 2013 als professional organizer op de particuliere markt en combineert dit met haar werk als logopediste.

‘Mijn werkgever had minder uren voor me en bood me een van-werk-naar-werk traject aan. Voor mij was dat ideaal. Ik had al eerder naar de leergang gekeken, maar vond het een behoorlijk bedrag. Dat bezwaar viel toen weg.’

‘Zo’n opleiding doe je niet even tussendoor. De voorspelling was dat ik een halve dag per week aan zelfstudie kwijt zou zijn, naast de contactdagen. In feite is het wel iets meer schat ik. Het is een gedegen opleiding en er wordt echt wat van je verwacht. Maar met goed plannen lukt het.’

‘Ik pluk nu al vruchten van de studie. Zeker aan de gesprekstechnieken heb ik veel gehad, voor zowel mijn werk als organizer als logopedist. Een cliënt vertelt zoveel meer als je de vragen goed open stelt. Ook resultaatgericht begeleiden gaat me beter af.’

‘We krijgen erg veel informatie, maar toch vind ik die hoeveelheid fijn. Je kunt kiezen waarmee je aan de slag gaat. Wat ik ook waardevol vind, zijn de ervaringen van de andere deelnemers. Ik ga elke keer met plezier naar Utrecht.’

Monique Lutz helpt zelfbewuste vrouwen bij het organiseren van hun spullen.

‘Ik wist dat ik de leergang bij de School voor Organizing zou doen, daar twijfelde ik niet aan. Het is de enige opleiding die op onze beroepsgroep is afgestemd. Maar ik dacht steeds “Dat doe ik later wel”. Ik investeerde met name in het ondernemerschap.’

‘Mijn klanten waren al tevreden, maar zelf wilde ik meer. Intuïtief ben ik sterk, en ik heb tijdens de opleiding de bevestiging gekregen dat ik goed bezig ben. De opleiding heeft gezorgd voor een verdieping van wat ik al kon; ik kan veel beter aansluiten bij mijn klanten en kom in gesprekken sneller tot de kern. Mijn klanten zeggen ook dat ik professioneler overkom.’

‘Het is echt een transformatie. Persoonlijk ben ik heel erg gegroeid. Ik stelde hoge eisen aan mezelf, het moest allemaal perfect. Nu weet ik: ik ben goed zoals ik ben, ik hoef geen rol te spelen. Ik laat mijn onzekerheid achter me.’

‘Er is een groot gat tussen de basisopleiding en de seniorleergang. Daarom vind ik het goed dat er nu een verkorte opleiding komt, ter overbrugging. De investering kan ik iedere organizer aanbevelen. Toch ben ik heel blij dat ik voor het hele traject heb gekozen. Achteraf denk ik: “Had ik het maar eerder gedaan.” ’

Karen Visser leert professionals slimmer werken, op een manier die bij ze past, zodat ze met meer plezier productief zijn.

‘Mijn bedrijf bestaat al geruime tijd, maar ook voor mij valt er veel te halen in de leergang. Je ontwikkelt bepaalde routines. Nu bekijk ik mijn aanpak weer met frisse blik. Ik ben me veel bewuster van de vele mogelijkheden om in gesprekken informatie naar boven te halen en zet die ook in. Je voegt nieuwe technieken aan je repertoire toe.

‘De deelnemersgroep is divers. We zitten in andere segmenten van de markt, hebben andere karakters, soms meer, soms minder ervaring. Die mix vind ik prettig. Ik vind het leuk om te horen hoe de anderen tegen bepaalde zaken aankijken, dat is soms heel verrassend. Je leert ook van elkaar.’

‘In welke niche je werkt doet eigenlijk niet ter zake, vind ik. Ook in de zakelijke markt kom je mensen tegen met zwakke executieve functies en moet je soms verwijzen. Het materiaal is breed toepasbaar. We werken met mensen, dat is de rode draad.’

‘Wat eruit springt is de lange houdbaarheid. Het is geen kwestie van check, die module heb ik, klaar. Er komt steeds een laagje bij, ook omdat je er aldoor mee bezig bent, het gaat stapelen. Je krijgt echt waar voor je geld.’

Marjolijn Ankum is professional organizer en opruimcoach in Nijmegen en omgeving.

‘Na een vervelende ervaring had ik het idee: “Ik kan het niet. Niet goed genoeg althans.” Ik aarzelde tussen meer de regelkant op of juist verder gaan als organizer.  Daarom heb ik me niet meteen ingeschreven voor de hele opleiding, maar eerst voor blok A.’

‘Op het moment krijg ik de ene aanvraag na de andere. Hoe dat zo is gekomen, begrijp ik zelf ook niet goed. In elk geval heb ik erg veel aan de opleiding. Ik pas het geleerde direct toe en kennelijk geeft dat mensen een gevoel van vertrouwen.’

‘Ik ben erg analytisch van aard. Met kleine inconsistenties in de lesstof heb ik moeite, dat maakt het onzeker. Ik wil het graag echt snappen. Maar ik ben erg tevreden. De modellen bieden houvast en soms denk ik: ‘Dus dát dat doe ik! Ik kan het beter plaatsen.’

‘Mijn inzicht in de materie is gegroeid. Ik vind het interessant om te kijken waar het mis gaat en heb meer mogelijkheden om het proces vlot te trekken. Sterker nog, ik zou de leergang zo nog een keer willen doen. Zo leerzaam is het.’

Anneke Dijkstra begon in 2012 haar eigen bureau voor professional organizing voor de particuliere markt. Ze werkt daarnaast als personal assistant, coach en klankbord voor met name creatieve ondernemers.

‘Ik wilde een verdiepingsslag maken en dacht er al een tijdje over om de Leergang te doen. Maar ik aarzelde nog. Eind vorig jaar echter besloot ik de stap te zetten. 2014 was privé een pittig jaar voor me. Ik vond dat ik het wel verdiend had, werken aan mijn eigen groei.’

’De opleiding geeft me stevigheid en is helemaal toegespitst op wat onze beroepsgroep nodig heeft. Het is fijn om met collega’s samen de opleiding te doen – we hebben toch een solistisch vak. Je leert veel van elkaar.’

‘Dankzij casuïstiek zie ik steeds beter wat bij me past. Zo heb ik nu een paar keer gewerkt met mensen met een bipolaire stoornis. Ik heb gemerkt dat dit voor beiden prettig werkt. Misschien kan ik hier wel een specialisatie van maken.’

‘Tijdens de opleidingsdagen stap ik regelmatig uit m’n comfortzone. Dat is lastig, maar het levert me veel op. Ik heb geleerd dat verandering tijd nodig heeft en dat je die tijd moet nemen. Pas op de plaats maken, rustig nadenken en kijken wat nodig is. Ook leerde ik om te focussen op wat goed gaat. En als iets niét goed gaat, alleen toe te voegen wat werkt.’

Antoinette Epping werkt sinds 2007 voor de particuliere markt. Ze richt zich de laatste jaren vooral op ouderen. Ze begeleidt bijvoorbeeld bij boedelscheidingen en nalatenschapsdossiers en ondersteunt mensen die kleiner gaan wonen.

‘Een coachingsopleiding leek me te algemeen. Daarom koos ik voor de School voor Organizing. De opleiding sluit perfect aan op mijn werk. We krijgen veel basiskennis aangereikt die je direct kunt toepassen. Ik leerde bijvoorbeeld over de ‘meetlat van 0 tot 10’: waar sta je nu, waar wil je naar toe? Ik heb de meetlat meteen de week daarop toegepast bij een cliënt. Heel letterlijk, in haar woonkamer, liep ze een paar passen naar haar einddoel. Dit had een enorm effect. Ik had dit zelf nooit bedacht.’

‘De degelijkheid van de opleiding is prettig. We lezen thuis de lesstof door, gaan er tijdens de opleidingsdag mee aan de slag, doen er oefeningen mee. Dit werkt heel goed. De docenten zijn ook heel vakkundig.’

‘De grootste winst voor mij: ik ben niet meer gefocust op de klus, maar op de cliënt. Voorheen werkte ik meer intuïtief, nu werk ik doelgericht aan de concrete leerwensen van de cliënt en meetbare resultaten’.

Rosette Camps werkt sinds 2013 als professional organizer voor de particuliere en zakelijke markt.

‘De Leergang heeft mijn zelfvertrouwen enorm vergroot. De opleiding geeft me inzicht in mijn manier van werken en mijn eigen gedrag. Het wordt vanzelfsprekend aan zelfreflectie te doen en te bedenken hoe je iets anders aan kunt pakken.’

‘Vorig jaar bezocht ik de Powerdag voor Organizers. Hier werd mijn interesse voor de Leergang gewekt. Ik koos eerst drie modules, onder andere psychologische gespreksvoering en merkte dat ik alles wat ik leerde direct kon toepassen. Dit wakkerde mijn nieuwsgierigheid en leergierigheid aan. Toen besloot ik om de hele Leergang te gaan volgen.’

‘Het belangrijkste wat ik heb geleerd is hoe je door goede gespreksvoering meer te weten komt van je klant. Hierdoor kun je de klant veel beter van dienst zijn.’

‘De docenten zijn bevlogen en prettige mensen. Er is veel saamhorigheid in de groep, het voelt heel veilig. Ik kom uit Limburg naar Utrecht op de opleidingsdagen. Ik had verwacht dat ik na zo’n hele dag gesloopt thuis zou komen ’s avonds. Maar ik zit juist vol energie als ik thuiskom aan het eind van de dag. Ik heb nog nooit een opleiding zo leuk gevonden.’

Marlies Oudijk is supervisor en professional organizer sinds 2002. Ze werkt voor particulieren, in het onderwijs en voor het bedrijfsleven.

‘Sinds de start van de School voor Organizing zit ik in de Adviescommissie. Ik speelde al langer met de gedachte om de Leergang te gaan volgen. Maar omdat ik ook de post-HBO-opleiding Supervisie- en Begeleidingskunde heb gedaan, verwachtte ik overlap. Toch besloot ik dit jaar te starten. En ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik leer hier zóveel. Het is een complete coachopleiding die je leert om mensen te begeleiden bij verandering. Daarbij vind ik het van ondergeschikt belang dat het gaat om professional organizing.’

‘De lesstof komt op diverse manieren voorbij. Je bereidt de lesdag voor, oefent met de theorie, brengt het in praktijk en reflecteert. Soms voelt dit als een keurslijf. Maar de herhaling werkt. De opleiding is heel gedegen.’

‘Ik ben heel blij met de nieuwe methodieken die ik leer. Bijvoorbeeld een nieuwe manier om intakes af te nemen, waardoor je de hulpvraag duidelijker krijgt. Of het analyseren van vaardigheden in verschillende onderdelen: de executieve functies. Door de nieuwe kennis en vaardigheden die ik leer, krijg ik nóg meer vertrouwen in mijn expertise.’

‘De opleidingsdagen zijn prima verzorgd, op een mooie locatie en met een prettig docententeam. Het zijn allemaal specialisten op hun vakgebied. De afwisseling in docenten zorgt voor dynamiek.’

Cathy Hoekstra is sinds 2000 professional organizer op de zakelijke markt.

‘Ik was op zoek naar verdieping en besloot enkele modules bij de School voor Organizing te volgen. Deze modules maakten me zo enthousiast, dat ik de hele leergang ben gaan doen. Een goede keuze: ik steek er zóveel van op!’

‘In een continu proces ben ik bezig mezelf te verbeteren. Je gaat van onbewust competent naar bewust incompetent, en dan weer terug. Elke keer ga je een laagje dieper. In ons vak ben je bezig met mensen. Het is daarom goed om meer kennis te hebben van psychologie en pedagogiek.’

‘Het aanleren van motiverende gespreksvoering is één van de sterkste kanten van de opleiding. Ik merk al heel veel effect. Ik luister beter naar mijn klanten, ik vraag door en schiet niet meteen de oplossing in. Hierdoor wordt een verandering geen trucje, maar beklijft ander gedrag beter bij de klant.

De School voor Organizing biedt een veilige omgeving. Het is fijn om met andere organizers op  te trekken tijdens de opleiding. We leren veel van elkaar.’

Monique Donga

Monique Donga deed in 2011 de basisopleiding tot professional organizing. Ze werkt als secretaresse en geeft daarnaast af en toe workshops op het gebied van timemanagement.

‘Ik had behoefte aan meer vaardigheden om mensen tot ander gedrag te stimuleren. Daarnaast wist ik niet goed of ik wilde werken als virtual assistent of me verder wilde ontwikkelen als professional organizer. De opleiding heeft me bij mijn keuze geholpen.’

‘Dankzij de Leergang heb ik ontdekt dat timemanagement het meest bij me past. Mensen begeleiden om efficiënt aan het werk te gaan en hierdoor stress te verminderen: dat vind ik fijn om te doen. Een trainingsacteur zei me dat ik een natuurlijke rust uitstraal. Ik heb geleerd om daar meer gebruik van te maken.’

‘In een dienstverlenend beroep ben je gewend om snel in de adviesrol te schieten. Dat is een valkuil waar ik me nu bewust van ben geworden. Ook heb ik geleerd om meer gebruik te maken van de hier-en-nu. Bijvoorbeeld als iemand veel vertelt. Ik zeg dan “Je vertelt heel veel. Zullen we één onderwerp kiezen om als eerste mee verder te gaan?” Dat werkt heel krachtig. Dit soort tools zorgen ervoor dat ik meer vertrouwen mijn werk doe.’

Gerda van Loo werkt als professional organizer/trainer op het gebied van georganiseerd werken en tijdmanagement, voor zowel particuliere als zakelijke klanten.

‘Het is mooi om te merken dat ik er nu veel steviger in sta. Laatst nog, tijdens een workshop, kon ik spontaan van mijn plan afwijken en een techniek uit de leergang inzetten. Dat was aan de orde en die kwam ook echt binnen, merkte ik.’

‘Hoewel ik al zeven jaar organizer was, besloot ik in december 2013 toch de Leergang Senior Professional Organizer te volgen. Ik was professioneel en toegewijd en ook als ondernemer lekker bezig. Met veel plezier en succes bij zowel particuliere als zakelijke klanten. Maar toch ontbrak er iets.

‘Mijn keuze voor de School voor Organizing was een schot in de roos. De opleiding is gedegen: de modules sluiten mooi op elkaar aan en je bent continu bezig met het toepassen in de praktijk, het reflecteren op het proces en op je eigen rol en gedrag. Die aanpak bracht een enorme versnelling in mijn leerproces. Gesprekken gaan mij makkelijker af, ik heb veel meer bagage en kom op een ander niveau binnen.’

‘Mijn klanten zeggen het ook. Ik merk nu zaken op waarvan ik zeker weet dat ik die vroeger ongemerkt had laten passeren. Dat geeft niet alleen voldoening, ik heb hen ook veel meer te bieden.

Monique Hendriks is professional organizer. Ze richt zich op particulieren met verzamelproblemen en het reorganiseren van (thuis)werkplekken.

‘Toen ik er tijdens een workshop van Martine Vecht achter kwam dat zij de School voor Organizing had opgericht, heb ik mij direct enthousiast aangemeld voor de Senior Leergang Professional Organizing. Ik voelde me enorm aangesproken door het programma.’

‘Ik ben jarenlang Ford-dealer geweest en gaf leiding aan meerdere medewerkers. Organiseren en coachen werd steeds belangrijker, en ik merkte dat ik dat ook erg leuk vond. Daarom heb ik me daar na de verkoop van mijn bedrijven op toegelegd.’

‘De Leergang Senior Professional Organizer blinkt uit in de verdieping en sluit naadloos aan bij het vak van professional organizer. Iets wat ik erg had gemist tijdens mijn eerdere coachingsopleiding. Ik heb veel geleerd in korte tijd, bijvoorbeeld over stress en burn-out, wat ik meteen in de praktijk kon toetsen en toepassen. De opleiding heeft mijn zelfvertrouwen vergroot.’

‘De begeleiding door de trainers is heel zorgvuldig. Je wordt op een prettige manier en in een veilige omgeving op je tekortkomingen gewezen en je kunt de theorie direct op een praktische manier op elkaar uitproberen. Jammer dat de laatste trainingsdag inmiddels achter de rug is!’

Klazien Tempelaar geeft advies aan mensen die haar hulp inschakelen voor organizing vraagstukken. Ze is ook autismecoach en begeleidt mensen met NAH (niet aangeboren hersenletsel) en AD(H)D.

‘De leergang is meer dan de voorbereiding, de dag zelf en het portfolio achteraf. Ik ben lang bezig geweest met het onderzoeken van mezelf en mijn rol als professional. In het begin van de leergang raakte ik daardoor uit mijn kracht. Halverwege de leergang vond ik mijn kracht terug. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik geen organizer vol theoretische kennis wil zijn, maar veel liever intuïtiever werk. Dat inzicht is een mooi cadeau.’

‘Door de leergang ben ik me ervan bewust geworden dat ik een betere begeleider ben als ik één stap achter de klant blijf, als vangnet in plaats van voortrekker in een proces waarvoor de klant niet zelf heeft gekozen. Ik ben als organizer meer bescheiden geworden.’

‘Tijdens de leergang ontstond een groepsgevoel met de collega’s. We hebben elkaar beter leren kennen en waarderen. Dat is het tweede cadeau. Als zelfstandig ondernemers zijn we veel alleen bezig. Dankzij de leergang was er gelegenheid om van elkaar te leren.’

‘Mijn tip voor collega’s die de leergang willen volgen is: “Als je hebt betaald, is het aan jou om te bepalen wat je uit de leergang wilt halen. Niemand anders” ‘.

Annemiek Tigchelaar is organizer en trainer in de zakelijke markt sinds 2004.

‘Ik merkte bij veel klanten dat er meer aan de hand is dan je op het eerste gezicht merkt. Achter de zichtbare stapels, volle e-mailbox of rommelige planning gaat een hele wereld schuil; daar liggen de achterliggende oorzaken van het probleem verscholen. Zolang ik die oorzaak niet weet, kan ik geen begeleiding bieden naar een blijvende oplossing. Ik wilde graag een laagje dieper kunnen komen om met de klant ook naar die oorzaken te kunnen kijken.’

‘Bij de School voor Organizing heb ik een rugzak vol mogelijkheden aangeboden gekregen waarmee ik op andere manieren met mijn klant in gesprek kan en bij die diepere laag kan komen. Ik heb hierdoor betere gesprekken met mijn klant, meer structuur in mijn aanpak en kan veel meer bereiken. En nog mooier: het kost me minder energie om aan het werk te zijn bij mijn klant!’

‘De leergang was zwaar en hard werken, maar tegen het einde vielen alle puzzelstukjes op hun plek en was ik heel blij dat ik de hele opleiding heb gedaan. Een aanrader voor iedereen die denkt: “Waarom lukt het niet, wat zie ik over het hoofd bij mijn klant?”

Janny Brusselers is werkplektrainer en professional organizer voor de zakelijke markt. Ze geeft onder meer workshops effectief en efficiënt werken en biedt daarnaast individuele ondersteuning op de werkplek.

‘ ”Dit is het”, dacht ik toen ik een open dag bezocht van de School voor Organizing. Een coachopleiding vond ik te algemeen – ik wilde graag leren wat de achterliggende oorzaken zijn van gedrag van mensen die niet effectief en inefficiënt werken. En hoe ik deze mensen écht kan helpen. Niet met trucjes, maar met wezenlijke gedragsverandering. Ik merk aan mijn klanten dat mijn werkwijze leidt tot meer inzicht en bewustwording.’

‘Doorvragen, kiezen voor maatwerk in plaats van voor een standaardoplossing: ik heb zoveel geleerd het afgelopen jaar. De opleiding vergroot mijn professionaliteit. Ik heb er zakelijk veel profijt van, maar ook op het persoonlijke vlak. Reflectie en feedback zijn belangrijke aandachtspunten tijdens de opleiding. Je zit met gelijkgestemden in de groep en dat merk je. De sfeer is goed, er is veel veiligheid in de groep. En dat is belangrijk, want we delen heel persoonlijke dingen met elkaar.’

‘Je wordt hier niet in een keurslijf geduwd: je haalt eruit wat bij jou past. Ik heb veel gehad aan de motiverende en psychologische gespreksvoering aan het begin van de Leergang. Ik ben nu alerter op het verschil tussen wat mensen zeggen en wat ze bedoelen en willen. Het is mooi om te zien hoe mijn medestudenten dit in de praktijk brengen: we lopen allemaal een keer met elkaar mee in de werkpraktijk. Ook ik heb een collega op bezoek gehad. Dat was in beide gevallen heel verhelderend. Het is een essentieel deel van de Leergang.’

Ingeborg Koot werkt voor particulieren of zzp’ers, altijd in een 1-op-1-situatie.

‘De feedback van collega’s ervaar ik als een cadeautje. Ik kreeg bijvoorbeeld te horen dat ik soms direct kan zijn in een terugkoppeling op een klantsituatie. Ik heb geleerd om zachter te zijn – als ik nu bij een klant verbeterpunten wil benoemen, zorg ik dat ik een andere intonatie of milde bewoordingen gebruik. Dat is zo fijn van een opleiding samen met vakgenoten: de situaties zijn herkenbaar en het levert betere feedback op.’

‘De Leergang is een combinatie tussen thuis studeren, een dag met verdieping en praktijksituaties en feedback. Deze mix spreekt me aan. Het maakt dat ik steeds beter wordt in mijn vak. Ik ervaar de diepgang die ik zocht, dit is heel effectief. Ik heb ook geleerd me meer te laten verrassen door een klant. Niet naar iemand toe met een vooropgesteld plan, maar eerst goed kijken wat er nodig is. De oplossingsgerichte technieken laat ik langer in mijn rugzak zitten.’

‘Eigenaarschap is een cruciale term die ik hier heb geleerd. De klant is verantwoordelijk voor het behalen van de ontwikkeldoelen, ik niet. Vroeger dacht ik nog wel eens dat ik ervoor moest zorgen dat de doelen werden behaald. Nu spreek ik uit dat de klant zelf wilde veranderen. Dat geeft rust en maakt me zelfverzekerder.’

Lies Mulder is professional organizer sinds 2006. Ze werkt voornamelijk met klanten met een beperking, zoals ADHD of autisme.

‘De Leergang geeft verdieping in het organizingvak. Vooral het coachende aspect vind ik sterk. En juist dat onderdeel schuurt aan tegen andere beroepsgroepen, zoals maatschappelijk werkende. Daarom bespreken we ook hoe je zorgt dat je je grenzen bewaakt en niet teveel op de stoel van de hulpverlener gaat zitten.’

‘De combinatie van theorie en praktijk is uniek. Op een cursusdag doen we praktijkoefeningen. Van de docent en medestudenten ontvangen we feedback. Ik heb hier veel van geleerd. Bijvoorbeeld hoe ik een goed intakegesprek kan voeren. Ik merk dat ik daar nu veel zelfverzekerder in ben. Ook hoor ik van klanten terug dat een intakegesprek gestructureerd en prettig verloopt.’

‘De Leergang geeft me handvatten om functioneel met mensen mee te denken. We leren verschillende methodieken toe te passen. Ik haal er precies uit wat bij mij past in de fase waarin het organizingproces zich op dat moment bevindt. Het maakt dat ik me meer toegerust voel in mijn vak. Meer bewust bekwaam, zoals we dat noemen in de opleiding.’

Joëlla Opraus is financieel coach en runt daarnaast samen met een vennoot Finance for Women. Het bedrijf maakt vrouwen bewust van het belang van economische zelfstandigheid en adviseert bedrijven over de manier waarop ze de vrouwelijke consument kunnen aanspreken.

‘Ik werkte veel voor multinationals en wilde mijn coachingsvaardigheden verbeteren. Via Google kwam ik bij de School voor Organizing terecht. Ik had natuurlijk voor een andere coachopleiding kunnen kiezen, maar de thema’s die de Leergang biedt zag ik niet bij andere opleiders terug. Ik ben geen professional organizer. Er zijn echter wel raakvlakken met mijn vakgebied: of je nou spullen of financiën reorganiseert, je kunt gebruik maken van gelijksoortige coachingsmethoden.’

‘Duurzame hulpverlening bieden: dat heb ik het afgelopen jaar geleerd. De ander niet afhankelijk maken van mij, maar hem of haar leren het zelf te doen. Ik ben de coach langs de zijlijn. Ik hoor van klanten terug dat mijn adviezen hen zelfvertrouwen geven.’

‘Daarnaast ben ik zelf veel efficiënter geworden. Je leert van elkaars bedrijven. Ik heb dankzij de Leergang keuzes gemaakt in mijn opdrachtgevers en ben nu veel meer gefocust. Daardoor kan ik meer kwaliteit leveren. En omdat ik weet dat ik kwaliteit bied, heb ik mijn tarieven verhoogd. Het is fijn om over dit soort zaken te kunnen sparren met andere cursisten. We vinden veel herkenning bij elkaar.’