Ervaringen

Op deze pagina lees je de enthousiaste verhalen van collega’s die hebben deelgenomen aan de Leergang Senior Professional Organizer. Inmiddels hebben ze hun opleiding afgerond en het stoere Post-HBO diploma ontvangen. Nieuwsgierig naar deze opleiding? Meer informatie vind je hier.

Irma Spaans helpt met opruimen en ordenen – zowel bij particulieren als in de zakelijke markt. ‘Nadat ik in 2016 de basisopleiding had afgerond, ging ik aan het werk als professional organizer. Ik startte met particuliere klanten. Al snel kwamen daar zakelijke klanten bij. Dat gebeurde toevallig: ik gaf workshops en trainingen over administratie en het organiseren van de mailbox. Dit leidde vanzelf tot aanvragen uit het bedrijfsleven.’

‘Ik wilde meer de diepte in en besloot de Leergang te gaan doen. Ik weet niet precies of er een oorzakelijk verband is tussen het doen van de opleiding en de groei van het aantal klanten. Wel weet ik dat mijn zelfvertrouwen groeide. En dat merken klanten. Zo is mijn kennis over gedragsbeïnvloeding en coaching toegenomen. Ook heb ik veel over mezelf geleerd. Als je je eigen valkuilen ziet, ben je beter in staat te herkennen waar het probleem zit bij de klant.’

‘Veel klanten zijn uitgeput en dat doet iets met je brein en je lichaam. Daar ben ik alert op. Hierin zoek ik het kantelpunt en ik haal de positieve elementen eruit. Dat is mijn stijl geworden. Ik heb geleerd dat negatieve emoties er mogen zijn. Ik probeer in dit soort gevallen de angel eruit te halen en met humor praktische oplossingen aan te dragen. Steeds ga ik op zoek naar mogelijkheden. Ik merk inmiddels dat mijn aanpak werkt: mijn klantenkring breidt zich gestaag uit.’

Eeske van Royen geeft een-op-een begeleiding op de werkplek én organiseert incompany workshops en trainingen voor de zakelijke markt. ‘Van nature ben ik vrij georganiseerd en ik wilde iets doen met dit talent. Daarom ben ik in 2015 de basisopleiding gaan volgen. Bij mijn oude werkgever deed ik intern organizingwerkzaamheden. Ik wilde meer handvatten hebben; daarom koos ik voor de Leergang. De opleiding gaf me zoveel zelfvertrouwen dat ik het wel aandurfde om fulltime te gaan ondernemen vanaf begin 2019.’

‘Tijdens de Leergang werd steeds duidelijker hoe de structuur van klantbegeleiding eruitziet. We kregen een goed gevulde gereedschapskist met methodieken mee. Ik heb hier een map van aangelegd waar ik nog altijd gebruik van maak. Als ik een training of workshop voorbereid, kijk ik welke aanpak ik het meest geschikt vind voor de klant.’

‘Het was heel zinvol om met trainingsacteurs te oefenen. Zo merkte ik bijvoorbeeld dat het niet helpt om een klant met weerstand te willen overtuigen van je eigen gelijk. Motiverende gespreksvoering werkt in zo’n geval wél. Een andere eye-opener was eigenaarschap: als iets niet lukt, is het belangrijk dat de klant zijn aandeel in het probleem erkent.’

‘Ik kijk met veel plezier op de opleiding terug. Ik zat in een fijne groep, we hebben nog steeds contact met elkaar. De Leergang heeft mijn kennis vergroot en mijn vaardigheden versterkt, waardoor ik in staat ben het beste uit mijn klanten te halen.’

Francien van Rijt

Het idee om professional organizer te worden, ontstond toen Francien van Rijt in 2013 samen met haar man de zolder opruimde. ‘Wat pak jij dat goed aan, hier moet je iets mee doen,’ zei haar echtgenoot. Ze deed de basisopleiding en kreeg in 2015 haar eerste langdurige opdracht. Francien: ‘Ik merkte toen dat mensen niet zomaar het overzicht verliezen. Daar zit bijna altijd iets achter. Ik wilde hier meer van weten.’

Francien deed de Leergang en rondde deze eind 2018 af. ‘Nog voordat ik klaar was met de opleiding, had ik meer dan genoeg langdurige opdrachten. Ik werk vooral in de particuliere markt, maar geef ook workshops. Onder meer voor medewerkers van een woningcorporatie. Ook werk ik inmiddels als onderaannemer voor een collega. Een eis van deze collega was, dat ik de Leergang had gedaan.’

‘Door de opleiding voel ik me zelfverzekerder. En dat straal je uit. Voordat ik de opleiding deed, dacht ik heel zwart-wit over gedrag. Nu weet ik dat dit gedrag voortkomt uit de werking van het brein. Deze kennis zorgt ervoor dat ik beter kan aansluiten bij het gedrag van mensen. Wat ik ook fijn vind, is dat ik geleerd heb om feedback te geven en te ontvangen. Ik had hier geen positief beeld van, maar inmiddels ben ik ervan overtuigd dat feedback je vooruithelpt.’

Carina Bezemer

Tijdens een outplacementtraject onderzocht Carina Bezemer samen met een coach wat voor soort werk echt bij haar paste. Als ambtelijk secretaris en voorlichter had ze al ontdekt dat ze goed is in het eenvoudig maken van ingewikkelde zaken. Carina deed de basisopleiding en besloot vervolgens de Leergang te doen: ‘Om mensen te begeleiden met een extra zorgvraag is meer kennis nodig dan wat je tijdens de basisopleiding leert. Dankzij de gesprekstechnieken die ik heb geleerd, lukt het me steeds beter om aan te sluiten bij de cliënt.’

‘Mijn cliënten weten vaak heel goed wat ze willen en hoe ze daartoe komen. Maar ze zijn niet in staat om hun doel op eigen kracht te bereiken. Of ze hebben extra handjes nodig. Ons vak lijkt te gaan over opruimen, maar het gaat over zoveel meer. Grenzen aangeven, realistisch denken over jezelf, enzovoort. Je leert tijdens de opleiding om daar oog voor te hebben en zicht te krijgen op patronen. Dankzij de Leergang doe ik nu precies het werk wat ik wilde doen.’

Carina heeft regelmatig cliënten met autisme. ‘Mensen zoeken heel gericht: ze komen vaak bij mij terecht omdat ik ervaring heb als bewindvoerder en mentor van onze autistische zoon. Die ervaring is belangrijk. Maar uiteindelijk gaat het er vooral om dat je een persoonlijke klik hebt en dat je weet hoe je het gedrag van mensen kunt beïnvloeden.’

Saskia Sidler is actief op de zakelijke en de particuliere markt. Ook ondersteunt ze zorgprofessionals.

‘Al lang twijfelde ik of ik zou inschrijven voor de leergang. Het organizen deed ik erbij, maar het kwam niet echt uit de verf. Het definitieve besluit viel nadat ik een loopbaancoach had gesproken. Ze zei: “Als je nu al weinig opdrachten hebt, zal een studie daar niet aan bijdragen.” Dat was het moment waarop ik dacht: “Maar ik wíl dit gewoon!”

‘Sindsdien is er echt een knop omgegaan. In het kader van ‘practice what you preach’ heb ik in juni mijn baan opgezegd. Ik wil mijn tijd besteden aan de dingen die ik belangrijk vind. Toeval of niet, kort daarna kreeg ik een nieuwe opdracht. Je doet een deur dicht en er gaat ergens anders een deur open, mooi is dat.’

‘Mijn verwachtingen van de leergang zijn uitgekomen. Het leerconcept met de literatuur, de  voorbereidingsopdrachten, de dag zelf, de reflectie en de verwerking: het zit zo goed in elkaar. Je bent er daardoor heel bewust mee bezig, zo beklijft het echt.’

‘Dat er verschillende leerstijlen zijn, is mijn grootste eyeopener. Ik dacht dat iedereen het fijn zou vinden: mouwen opstropen en aan de slag. Daar ben ik nu veel opmerkzamer in geworden. Verrijkend, ook voor mijn privéleven.’

Mariëlle Koop

Mariëlle Koop geeft training in effectief werken op de werkplek.

‘De leergang vervult een duidelijk gemis. Na mijn basisopleiding dacht ik: “Is dit het nou? Kan ik het nu?” Het klankbord ontbrak, de uitwisseling met collega’s, maar ook de verdieping. Gedurende de leergang merk ik dat ik zelfverzekerder wordt. Een beter beeld heb ik van wat ik kan en waarin ik wil excelleren.’

‘Ik richt me op hoger opgeleiden in de zakelijke markt. Mijn trajecten duren kort, er hangt soms veel vanaf. Ik houd van die dynamiek, en moet ook snel resultaten boeken. Juist hierbij heb ik veel profijt van de vaardigheden die ik leer.’

‘Op een trainingsdag moet ik om kwart voor zes mijn bed uit. Dat is vroeg, maar ik ervaar dat niet als een blokkade, integendeel. Ik kijk juist uit naar die dagen. Die twee uur reistijd ervoor en erna, dat is míjn tijd. Een cadeautje als moeder in een jong gezin.’

‘Trek ik het? Ja, al is het soms veel. Maar ik heb hier bewust voor gekozen. Ik doe mijn huiswerk grondig, ik wil er het maximale uit halen. Het is echt een investering in mijzelf en mijn bedrijf. Het mooie is: hier kan ik na de opleiding nog jaren mee toe.’

Maaike Derksen

Maaike Derksen werkt sinds 2013 als professional organizer op de particuliere markt en combineert dit met haar werk als logopediste.

‘Mijn werkgever had minder uren voor me en bood me een van-werk-naar-werk traject aan. Voor mij was dat ideaal. Ik had al eerder naar de leergang gekeken, maar vond het een behoorlijk bedrag. Dat bezwaar viel toen weg.’

‘Zo’n opleiding doe je niet even tussendoor. De voorspelling was dat ik een halve dag per week aan zelfstudie kwijt zou zijn, naast de contactdagen. In feite is het wel iets meer schat ik. Het is een gedegen opleiding en er wordt echt wat van je verwacht. Maar met goed plannen lukt het.’

‘Ik pluk nu al vruchten van de studie. Zeker aan de gesprekstechnieken heb ik veel gehad, voor zowel mijn werk als organizer als logopedist. Een cliënt vertelt zoveel meer als je de vragen goed open stelt. Ook resultaatgericht begeleiden gaat me beter af.’

‘We krijgen erg veel informatie, maar toch vind ik die hoeveelheid fijn. Je kunt kiezen waarmee je aan de slag gaat. Wat ik ook waardevol vind, zijn de ervaringen van de andere deelnemers. Ik ga elke keer met plezier naar Utrecht.’

Monique Lutz helpt zelfbewuste vrouwen bij het organiseren van hun spullen.

‘Ik wist dat ik de leergang bij de School voor Organizing zou doen, daar twijfelde ik niet aan. Het is de enige opleiding die op onze beroepsgroep is afgestemd. Maar ik dacht steeds “Dat doe ik later wel”. Ik investeerde met name in het ondernemerschap.’

‘Mijn klanten waren al tevreden, maar zelf wilde ik meer. Intuïtief ben ik sterk, en ik heb tijdens de opleiding de bevestiging gekregen dat ik goed bezig ben. De opleiding heeft gezorgd voor een verdieping van wat ik al kon; ik kan veel beter aansluiten bij mijn klanten en kom in gesprekken sneller tot de kern. Mijn klanten zeggen ook dat ik professioneler overkom.’

‘Het is echt een transformatie. Persoonlijk ben ik heel erg gegroeid. Ik stelde hoge eisen aan mezelf, het moest allemaal perfect. Nu weet ik: ik ben goed zoals ik ben, ik hoef geen rol te spelen. Ik laat mijn onzekerheid achter me.’

‘Er is een groot gat tussen de basisopleiding en de seniorleergang. Daarom vind ik het goed dat het in blokken kan, ter overbrugging. De investering kan ik iedere organizer aanbevelen. Achteraf denk ik: “Had ik het maar eerder gedaan.” ’

Karen Visser leert professionals slimmer werken, op een manier die bij ze past, zodat ze met meer plezier productief zijn.

‘Mijn bedrijf bestaat al geruime tijd, maar ook voor mij valt er veel te halen in de leergang. Je ontwikkelt bepaalde routines. Nu bekijk ik mijn aanpak weer met frisse blik. Ik ben me veel bewuster van de vele mogelijkheden om in gesprekken informatie naar boven te halen en zet die ook in. Je voegt nieuwe technieken aan je repertoire toe.

‘De deelnemersgroep is divers. We zitten in andere segmenten van de markt, hebben andere karakters, soms meer, soms minder ervaring. Die mix vind ik prettig. Ik vind het leuk om te horen hoe de anderen tegen bepaalde zaken aankijken, dat is soms heel verrassend. Je leert ook van elkaar.’

‘In welke niche je werkt doet eigenlijk niet ter zake, vind ik. Ook in de zakelijke markt kom je mensen tegen met zwakke executieve functies en moet je soms verwijzen. Het materiaal is breed toepasbaar. We werken met mensen, dat is de rode draad.’

‘Wat eruit springt is de lange houdbaarheid. Het is geen kwestie van check, die module heb ik, klaar. Er komt steeds een laagje bij, ook omdat je er aldoor mee bezig bent, het gaat stapelen. Je krijgt echt waar voor je geld.’

Marjolijn Ankum is professional organizer en opruimcoach in Nijmegen en omgeving.

‘Na een vervelende ervaring had ik het idee: “Ik kan het niet. Niet goed genoeg althans.” Ik aarzelde tussen meer de regelkant op of juist verder gaan als organizer.  Daarom heb ik me niet meteen ingeschreven voor de hele opleiding, maar eerst voor blok A.’

‘Op het moment krijg ik de ene aanvraag na de andere. Hoe dat zo is gekomen, begrijp ik zelf ook niet goed. In elk geval heb ik erg veel aan de opleiding. Ik pas het geleerde direct toe en kennelijk geeft dat mensen een gevoel van vertrouwen.’

‘Ik ben erg analytisch van aard. Met kleine inconsistenties in de lesstof heb ik moeite, dat maakt het onzeker. Ik wil het graag echt snappen. Maar ik ben erg tevreden. De modellen bieden houvast en soms denk ik: ‘Dus dát dat doe ik! Ik kan het beter plaatsen.’

‘Mijn inzicht in de materie is gegroeid. Ik vind het interessant om te kijken waar het mis gaat en heb meer mogelijkheden om het proces vlot te trekken. Sterker nog, ik zou de leergang zo nog een keer willen doen. Zo leerzaam is het.’

Anneke Dijkstra begon in 2012 haar eigen bureau voor professional organizing voor de particuliere markt. Ze werkt daarnaast als personal assistant, coach en klankbord voor met name creatieve ondernemers.

‘Ik wilde een verdiepingsslag maken en dacht er al een tijdje over om de Leergang te doen. Maar ik aarzelde nog. Eind vorig jaar echter besloot ik de stap te zetten. 2014 was privé een pittig jaar voor me. Ik vond dat ik het wel verdiend had, werken aan mijn eigen groei.’

’De opleiding geeft me stevigheid en is helemaal toegespitst op wat onze beroepsgroep nodig heeft. Het is fijn om met collega’s samen de opleiding te doen – we hebben toch een solistisch vak. Je leert veel van elkaar.’

‘Dankzij casuïstiek zie ik steeds beter wat bij me past. Zo heb ik nu een paar keer gewerkt met mensen met een bipolaire stoornis. Ik heb gemerkt dat dit voor beiden prettig werkt. Misschien kan ik hier wel een specialisatie van maken.’

‘Tijdens de opleidingsdagen stap ik regelmatig uit m’n comfortzone. Dat is lastig, maar het levert me veel op. Ik heb geleerd dat verandering tijd nodig heeft en dat je die tijd moet nemen. Pas op de plaats maken, rustig nadenken en kijken wat nodig is. Ook leerde ik om te focussen op wat goed gaat. En als iets niét goed gaat, alleen toe te voegen wat werkt.’

Cathy Hoekstra is sinds 2000 professional organizer op de zakelijke markt.

‘Ik was op zoek naar verdieping en besloot enkele modules bij de School voor Organizing te volgen. Deze modules maakten me zo enthousiast, dat ik de hele leergang ben gaan doen. Een goede keuze: ik steek er zóveel van op!’

‘In een continu proces ben ik bezig mezelf te verbeteren. Je gaat van onbewust competent naar bewust incompetent, en dan weer terug. Elke keer ga je een laagje dieper. In ons vak ben je bezig met mensen. Het is daarom goed om meer kennis te hebben van psychologie en pedagogiek.’

‘Het aanleren van motiverende gespreksvoering is één van de sterkste kanten van de opleiding. Ik merk al heel veel effect. Ik luister beter naar mijn klanten, ik vraag door en schiet niet meteen de oplossing in. Hierdoor wordt een verandering geen trucje, maar beklijft ander gedrag beter bij de klant.

De School voor Organizing biedt een veilige omgeving. Het is fijn om met andere organizers op  te trekken tijdens de opleiding. We leren veel van elkaar.’

Marlies Oudijk is supervisor en professional organizer sinds 2002. Ze werkt voor particulieren, in het onderwijs en voor het bedrijfsleven.

‘Sinds de start van de School voor Organizing zit ik in de Adviescommissie. Ik speelde al langer met de gedachte om de Leergang te gaan volgen. Maar omdat ik ook de post-HBO-opleiding Supervisie- en Begeleidingskunde heb gedaan, verwachtte ik overlap. Toch besloot ik dit jaar te starten. En ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik leer hier zóveel. Het is een complete coachopleiding die je leert om mensen te begeleiden bij verandering. Daarbij vind ik het van ondergeschikt belang dat het gaat om professional organizing.’

‘De lesstof komt op diverse manieren voorbij. Je bereidt de lesdag voor, oefent met de theorie, brengt het in praktijk en reflecteert. Soms voelt dit als een keurslijf. Maar de herhaling werkt. De opleiding is heel gedegen.’

‘Ik ben heel blij met de nieuwe methodieken die ik leer. Bijvoorbeeld een nieuwe manier om intakes af te nemen, waardoor je de hulpvraag duidelijker krijgt. Of het analyseren van vaardigheden in verschillende onderdelen: de executieve functies. Door de nieuwe kennis en vaardigheden die ik leer, krijg ik nóg meer vertrouwen in mijn expertise.’

‘De opleidingsdagen zijn prima verzorgd, op een mooie locatie en met een prettig docententeam. Het zijn allemaal specialisten op hun vakgebied. De afwisseling in docenten zorgt voor dynamiek.’

Janny Brusselers is werkplektrainer en professional organizer voor de zakelijke markt. Ze geeft onder meer workshops effectief en efficiënt werken en biedt daarnaast individuele ondersteuning op de werkplek.

‘ ”Dit is het”, dacht ik toen ik een open dag bezocht van de School voor Organizing. Een coachopleiding vond ik te algemeen – ik wilde graag leren wat de achterliggende oorzaken zijn van gedrag van mensen die niet effectief en inefficiënt werken. En hoe ik deze mensen écht kan helpen. Niet met trucjes, maar met wezenlijke gedragsverandering. Ik merk aan mijn klanten dat mijn werkwijze leidt tot meer inzicht en bewustwording.’

‘Doorvragen, kiezen voor maatwerk in plaats van voor een standaardoplossing: ik heb zoveel geleerd het afgelopen jaar. De opleiding vergroot mijn professionaliteit. Ik heb er zakelijk veel profijt van, maar ook op het persoonlijke vlak. Reflectie en feedback zijn belangrijke aandachtspunten tijdens de opleiding. Je zit met gelijkgestemden in de groep en dat merk je. De sfeer is goed, er is veel veiligheid in de groep. En dat is belangrijk, want we delen heel persoonlijke dingen met elkaar.’

‘Je wordt hier niet in een keurslijf geduwd: je haalt eruit wat bij jou past. Ik heb veel gehad aan de motiverende en psychologische gespreksvoering aan het begin van de Leergang. Ik ben nu alerter op het verschil tussen wat mensen zeggen en wat ze bedoelen en willen.’

Monique Donga

Monique Donga deed in 2011 de basisopleiding tot professional organizing. Ze werkt als secretaresse en geeft daarnaast af en toe workshops op het gebied van timemanagement.

‘Ik had behoefte aan meer vaardigheden om mensen tot ander gedrag te stimuleren. Daarnaast wist ik niet goed of ik wilde werken als virtual assistent of me verder wilde ontwikkelen als professional organizer. De opleiding heeft me bij mijn keuze geholpen.’

‘Dankzij de Leergang heb ik ontdekt dat timemanagement het meest bij me past. Mensen begeleiden om efficiënt aan het werk te gaan en hierdoor stress te verminderen: dat vind ik fijn om te doen. Een trainingsacteur zei me dat ik een natuurlijke rust uitstraal. Ik heb geleerd om daar meer gebruik van te maken.’

‘In een dienstverlenend beroep ben je gewend om snel in de adviesrol te schieten. Dat is een valkuil waar ik me nu bewust van ben geworden. Ook heb ik geleerd om meer gebruik te maken van de hier-en-nu. Bijvoorbeeld als iemand veel vertelt. Ik zeg dan “Je vertelt heel veel. Zullen we één onderwerp kiezen om als eerste mee verder te gaan?” Dat werkt heel krachtig. Dit soort tools zorgen ervoor dat ik meer vertrouwen mijn werk doe.’

Gerda van Loo werkt als professional organizer/trainer op het gebied van georganiseerd werken en tijdmanagement, voor zowel particuliere als zakelijke klanten.

‘Het is mooi om te merken dat ik er nu veel steviger in sta. Laatst nog, tijdens een workshop, kon ik spontaan van mijn plan afwijken en een techniek uit de leergang inzetten. Dat was aan de orde en die kwam ook echt binnen, merkte ik.’

‘Hoewel ik al zeven jaar organizer was, besloot ik in december 2013 toch de Leergang Senior Professional Organizer te volgen. Ik was professioneel en toegewijd en ook als ondernemer lekker bezig. Met veel plezier en succes bij zowel particuliere als zakelijke klanten. Maar toch ontbrak er iets.

‘Mijn keuze voor de School voor Organizing was een schot in de roos. De opleiding is gedegen: de modules sluiten mooi op elkaar aan en je bent continu bezig met het toepassen in de praktijk, het reflecteren op het proces en op je eigen rol en gedrag. Die aanpak bracht een enorme versnelling in mijn leerproces. Gesprekken gaan mij makkelijker af, ik heb veel meer bagage en kom op een ander niveau binnen.’

‘Mijn klanten zeggen het ook. Ik merk nu zaken op waarvan ik zeker weet dat ik die vroeger ongemerkt had laten passeren. Dat geeft niet alleen voldoening, ik heb hen ook veel meer te bieden.

Annemiek Tigchelaar is organizer en trainer in de zakelijke markt sinds 2004.

‘Ik merkte bij veel klanten dat er meer aan de hand is dan je op het eerste gezicht merkt. Achter de zichtbare stapels, volle e-mailbox of rommelige planning gaat een hele wereld schuil; daar liggen de achterliggende oorzaken van het probleem verscholen. Zolang ik die oorzaak niet weet, kan ik geen begeleiding bieden naar een blijvende oplossing. Ik wilde graag een laagje dieper kunnen komen om met de klant ook naar die oorzaken te kunnen kijken.’

‘Bij de School voor Organizing heb ik een rugzak vol mogelijkheden aangeboden gekregen waarmee ik op andere manieren met mijn klant in gesprek kan en bij die diepere laag kan komen. Ik heb hierdoor betere gesprekken met mijn klant, meer structuur in mijn aanpak en kan veel meer bereiken. En nog mooier: het kost me minder energie om aan het werk te zijn bij mijn klant!’

‘De leergang was zwaar en hard werken, maar tegen het einde vielen alle puzzelstukjes op hun plek en was ik heel blij dat ik de hele opleiding heb gedaan. Een aanrader voor iedereen die denkt: “Waarom lukt het niet, wat zie ik over het hoofd bij mijn klant?”

Ingeborg Koot werkt voor particulieren of zzp’ers, altijd in een 1-op-1-situatie.

‘De feedback van collega’s ervaar ik als een cadeautje. Ik kreeg bijvoorbeeld te horen dat ik soms direct kan zijn in een terugkoppeling op een klantsituatie. Ik heb geleerd om zachter te zijn – als ik nu bij een klant verbeterpunten wil benoemen, zorg ik dat ik een andere intonatie of milde bewoordingen gebruik. Dat is zo fijn van een opleiding samen met vakgenoten: de situaties zijn herkenbaar en het levert betere feedback op.’

‘De Leergang is een combinatie tussen thuis studeren, een dag met verdieping en praktijksituaties en feedback. Deze mix spreekt me aan. Het maakt dat ik steeds beter wordt in mijn vak. Ik ervaar de diepgang die ik zocht, dit is heel effectief. Ik heb ook geleerd me meer te laten verrassen door een klant. Niet naar iemand toe met een vooropgesteld plan, maar eerst goed kijken wat er nodig is. De oplossingsgerichte technieken laat ik langer in mijn rugzak zitten.’

‘Eigenaarschap is een cruciale term die ik hier heb geleerd. De klant is verantwoordelijk voor het behalen van de ontwikkeldoelen, ik niet. Vroeger dacht ik nog wel eens dat ik ervoor moest zorgen dat de doelen werden behaald. Nu spreek ik uit dat de klant zelf wilde veranderen. Dat geeft rust en maakt me zelfverzekerder.’