Martine-rondTrainer: Martine Vecht

Tijdens dag 1 van de opleiding ‘Aan de slag met je klant‘ besteden we aandacht aan professionele gespreksvoering. Vertrouwen is de basis voor een succesvolle begeleiding, en dit bereik je met goede gesprekstechnieken. Maar goede gesprekken voeren is nog een hele kunst. Het vergt veel concentratie, aandacht voor de interactie tussen jou en de ander, het vermogen je eigen gedachten te parkeren en een goede beheersing van selectieve luistervaardigheden.

Dat deze vaardigheid te ontwikkelen is, blijkt uit onderzoek van Prof. dr. H. van der Molen, een van de auteurs van het boek dat we gebruiken bij deze training. 84% van de hulpverleners die in een gecontroleerde situatie geoefend heeft met selectief luisteren en regulerende vaardigheden, wordt door toeschouwers als vaardiger beoordeeld dan ongeoefende beroepsbeoefenaars.

Tijdens deze trainingsdag trainen we deze ‘psychologische’ gesprekstechnieken waardoor je als professional deskundiger over komt. Je kunt beter contact maken, bent minder bezig met jezelf en maakt daardoor een veel betere eerste indruk. Daarnaast staan we stil bij een van de basisvoorwaarden voor werkend leren: het gestructureerd kunnen reflecteren op je handelen teneinde hier lering uit te trekken. Na afloop van deze dag maak je een reflectieverslag.

Opleidingsdoelen

  • Kan omschrijven wat de cliëntgerichte benadering inhoudt en dit toetsen aan het eigen gedrag
  • Is tijdens het contact alert op lichaamstaal en non-verbale communicatie en kan hierop anticiperen
  • Past de technieken van aandachtgevend gedrag en selectief luisteren in gesprekken toe
  • Kent de regulerende vaardigheden en kan er enkele inzetten om het gesprek te structureren
  • Reflecteert op het eigen handelen volgens het model van Korthagen

Wat deelnemers zeggen

  • ‘Ik kwam met een hoop energie thuis.
    De stof is interessant en je kan er direct mee aan de slag.’
  • ‘De hoeveelheid leerstof was pittig, maar deze training overtrof mijn verwachtingen.’
  • Ik ben blij dat ik de cursus ben gaan volgen, want ik kan er zeer veel van gebruiken.’
  • ‘Veel collega’s raadden de training aan.
    Martine heeft de verwachtingen helemaal waar gemaakt.’
  • ‘Ik heb absoluut geen spijt dat ik voor deze reeks heb gekozen. Ik heb veel meer verdieping gekregen in het organizing proces.’

Literatuuropgave

Psychologische gespreksvoering – Lang, G., Van der Molen, H. Uitgeverij Boom/Nelissen, 2012 (18e druk). Prijs € 41,50.

Geïnteresseerd geraakt?

Dit is dag 1 uit een reeks van vijf dagen. Heb je interesse in deze opleiding, bekijk dan deze pagina voor meer informatie. Of download de opleidingsgids.

Datum en tijd:
11/01/2022: 09:30 - 17:00

Locatie:
Volksuniversiteit Utrecht
Nieuwegracht 41
3512 LE Utrecht


Kosten:
€ 1495,- vrijgesteld van btw. Vijfdaagse opleiding.


Literatuur:
Zie opleidingspagina