Houd jij van overzicht en ontdek je snel hoe iets efficiënter of effectiever kan? Zie je om je heen gestreste collega’s met te volle agenda’s en zou je willen helpen? Volg dan de opleiding tot business organizer. Tijdens deze opleiding leer je anderen plannen en organiseren en kun je werkstress helpen verminderen.

De Opleiding tot Business Organizer helpt organisatietalenten in loondienst en zelfstandige professionals die organizing diensten in de zakelijke markt willen aanbieden, om zich verder te ontwikkelen. Je krijgt de praktische kennis en kunde om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van werkdruk en het verbeteren van persoonlijke effectiviteit. Je leert anderen plannen en organiseren op een manier die bij hen past. De opleiding bestaat uit vier dagen.

Tijdens de eerste bijeenkomst maak je kennis met elkaar en met het beroep. Wat is professional organizing precies en wanneer kun je het inzetten? Waarom zou elke organisatie eigenlijk een interne organizer in dienst moeten hebben? We staan stil bij organizingproblemen op de werkplek en de oorzaken hiervan.

In de loop van de dag leer je een gestructureerde intake afnemen. Daarbij is het belangrijk dat je goed doorvraagt om de gewenste situatie boven tafel te krijgen en niet direct met oplossingen komt. Op basis van de intake maak je vervolgens een plan van aanpak.

Wijzer met mail

Eén van de belangrijkste oorzaken van een hoge werkdruk is informatie-overload door te veel mail. In de middag leer je herkennen tegen welke problemen je collega’s (en mogelijk jijzelf) oplopen. Je krijgt een workshop ‘Wijzer met mail’ van professional organizer Karen Visser. Zij laat je zien hoe je je mailprogramma zo optimaal mogelijk inricht en met welke functionaliteit je veel tijd kunt besparen.

Je eindigt de dag met de opdracht om een intake af te nemen bij een collega die zijn of haar mailaanpak wil verbeteren. Tijdens deze opleiding begeleid je namelijk een of meer proefpersonen.

Opleidingsdoelen dag 1

  • Je maakt kennis met het beroep professional organizer, de ontwikkeling van het vak door de jaren heen, het werkveld en de beroepsethiek.
  • Je kunt organizingproblemen op de werkplek herkennen en krijgt inzicht in de oorzaken van ongeorganiseerdheid.
  • Je kunt bij iemand met een praktische hulpvraag een intake afnemen: de huidige en gewenste situatie in kaart brengen en een (voorlopig) plan van aanpak opstellen.
  • Je leert iemand 1-op-1 helpen met mailmanagement.

Doelgroep

Je bent werkzaam in een organisatie waar werkdruk speelt, en ziet collega’s om je heen worstelen met de waan van de dag. Of je wilt graag als zelfstandige organizer voor dergelijke bedrijven werken. Zelf heb je veel affiniteit met plannen, organiseren en timemanagement. Je hebt een aangeboren talent voor overzicht en je beleeft er plezier aan om je kennis over te dragen.

Dat maakt jou een goede kandidaat voor de opleiding. Als business organizer kun je een bijdrage leveren aan het verminderen van werkstress. De drempel om jou in te zetten is laag. Zo kan je werkgever vorm geven aan preventie en sturen op productiviteit met behoud van welbevinden. Dat is de toegevoegde waarde van een business organizer!

Geïnteresseerd geraakt?

Heb je interesse in deze opleiding, bekijk dan deze pagina voor meer informatie. Je leest hier hoe de opleiding is opgebouwd en wanneer de andere drie dagen van de opleiding zijn.

Datum en tijd:
02/09/2024: 10:00 - 17:30

Locatie:
Aristozalen
Brennerbaan 150
Utrecht


Kosten:
2095,- (vrijgesteld van btw) voor de vierdaagse opleiding


Literatuur:
zie boekenlijst