Opruimen zonder dwang – Het nut van organizers voor woningcorporaties (avond, online)
Het is een win-win, maar het gebeurt helaas nog niet vaak: woningcorporaties die professional organizers inzetten als goedschikse methode om ontruiming te voorkomen. Wat Marie-José Backx betreft komt daar verandering in. Als voormalig manager bij een corporatie schakelde ze al organizers in, nu is ze zelf zo’n opruimcoach die huurders helpt ontspullen. In dit webinar vertelt ze waarom dit zo’n nuttige interventie is.
Woningcorporaties zijn zeer prettige opdrachtgevers, volgens Marie-José Backx. Ze zijn helder in hun doelen en wensen en werken resultaatgericht. Hierdoor verloopt de samenwerking met organizers met hun hands-on mentaliteit en beproefde aanpak soepel. Ook huurders profiteren. Immers, de inzet van een professional organizer zorgt ervoor dat bewoners en hun buren weer prettig kunnen wonen, terwijl dat soms jaren niet zo was. En zonder dat er gebruik gemaakt hoeft te worden van dwang.
Kortom, het geeft heel veel voldoening om te organizen voor een woningcorporatie. Echter, dat organizers kwetsbare en overlastgevende bewoners kunnen helpen opruimen, is nog erg onbekend. Er is dus werk aan de winkel om corporaties hiervan bewust te maken. In dit webinar deelt Marie-José haar ervaring en geeft concrete, praktische tips om zelf in beeld te komen en opdrachten te vergaren bij de woningcorporaties in jouw werkgebied.
Tijdens het webinar beantwoorden we de volgende vragen:
- Waarom zou een woningcorporatie een organizer inschakelen?
- Welke wet- en regelgeving is van belang en wanneer mag een corporatie interveniëren?
- Wat is de rol van de gemeente en welke partijen zijn er nog meer betrokken?
- Welke rol zou de PO hierin kunnen betekenen?
- Hoe ziet een doorsnee casus eruit, en welke hobbels kun je verwachten?
Doel van dit webinar
Na dit webinar weet je meer over de mogelijkheden om als professional organizer ingezet te worden door een woningcorporaties, ken je de belangen van deze organisaties en de rest van het speelveld, kun je inschatten wat er nodig is om een huurder te helpen ontspullen en heb je ideeën opgedaan om zelf woningcorporaties te benaderen.
Wie verzorgt de bijeenkomst?
Marie-José Backx van www.ruimtethuis.com is sinds 2022 werkzaam als Professional Organizer en is actief op de zorgmarkt, vooral in opdracht van woningcorporaties. Daarvoor was ze jarenlang manager voor Woonbedrijf, een woningstischting in de omgeving van Eindhoven.
Organisatie en kosten
Deze workshop vindt plaats via Zoom op maandagavond 19 januari 2026 van 19:30 tot circa 21:00 uur. De kosten: € 25,- (vrijgesteld van btw). Je betaalt van tevoren per IDEAL en kunt direct je factuur downloaden. Verhinderd? We nemen de sessie op en sturen je de opname toe.
Informatie:
Datum19/01/2026
Kosten
€ 25,00 vrijgesteld van btw
Literatuur geen

