Ons verhaal
Hoe is de School voor Organizing ontstaan? Het begon allemaal met buikpijn.
Oprichtster van de School voor Organizing Martine Vecht was in 2004 professional organizer geworden, maar ze had regelmatige klanten waar ze eigenlijk geen raad mee wist. Klanten met zware trauma’s, groot verdriet of beperkingen waar geen organisatietalent tegen was opgewassen. Ze voelde zich tekort schieten en had regelmatig buikpijn van haar klanten.
Wiel uitvinden
Tegelijkertijd was Martine lid van de activiteitencommissie van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO). Het viel haar en haar collega’s niet mee om een aanbod op maat te maken voor al die verschillende organizers met meer of minder ervaring. Het bleef bij workshops van een uurtje, van echt aan je ontwikkeling werken was geen sprake.
Martine constateerde dat er na de basisopleiding voor professional organizers nauwelijks mogelijkheden waren om je verder te professionaliseren. Binnen de NBPO was het niet mogelijk om in die behoefte te voorzien, dus alle organizers om haar heen waren bezig zelf het wiel uit te vinden. Of ze werden coach, terwijl er daar al zoveel van waren.
Sleutelmoment
In het voorjaar van 2011 ontmoette ze Marijke Lingsma, destijds directeur van Coachboulevard. De Leergang Coach die dit opleidingsinstituut aanbood, sprak Martine heel erg aan. Zou er niet zoiets voor de beroepsgroep van organizers zijn te ontwikkelen? Het was een sleutelmoment in de geschiedenis van de School voor Organizing. Marijke stond open voor dit plan en koppelde Martine aan Irene van Meijgaard. Samen ontwikkelde ze het curriculum voor de eerste leergang organizer.
Early adaptors
In 2012 zag de School voor Organizing het licht en vond de eerste leergang plaats met vijf ‘early adaptors’. Er volgenden jaren van experimenteren, investeren en verbeteren. Langzamerhand kreeg de opleiding vorm en in 2015 volgde de erkenning tot Post-HBO opleiding. Oud-deelnemers waren enthousiast, en na een lange aanloop begon de School voor Organizing steeds bekender te worden, mede dankzij haar prikkelende maandelijkse nieuwsbrief.
Breder aanbod
Al gauw bleek dat inschrijven voor een serieuze studie een grote stap was voor de meeste organizers. Om nieuwe organizers kennis te laten maken met de School voor Organizing werd het aanbod verbreed. Er kwamen themadagen bij, ondernemersactiviteiten voor startende organizers, een boek, nog een boek en een basisopleiding voor business organizers. Tijdens de coronacrisis ontstond de noodzaak om te schakelen naar webinars, en dit nam een hoge vlucht.
Ontwikkelingen
In de afgelopen jaren is er veel veranderd Het beroep is bekender geworden en jaarlijks komen er honderden nieuwe collega’s bij. Velen van hen vinden inmiddels de weg naar de School voor Organizing.
De afgelopen jaren heeft Martine duizenden professional organizers getraind en diverse initiatieven genomen om het beroep op de kaart te zetten. Nog altijd met dezelfde missie: het beroep naar een hoger niveau tillen en deelnemers leren professioneel en gestructureerd verandertrajecten te begeleiden.