Aan de slag
met je klant

In de vijfdaagse opleiding ‘Aan de slag met je klant – Bouwstenen voor een succesvol organizing traject’ leer je de fijne kneepjes van het organizen. Je maakt kennis met psychologische gesprekstechnieken en de vier succesfactoren van begeleiding. Daardoor sta je minder snel met je mond vol tanden, kun je het proces beter sturen en groeit je zelfvertrouwen en deskundigheid.

De opleiding bestaat uit drie praktijkdagen en twee sessies via Zoom gevolgd door praktijkopdrachten in de middag. Je neemt elkaar bijvoorbeeld een test af of werkt samen aan een opdracht. Daarnaast krijg je toegang tot een online leeromgeving met oefeningen en extra materiaal. Verder lees je een aantal boeken om vertrouwd te raken met methodes en technieken. Deze schaf je zelf aan. De cursus eindigt met een portfoliosessie voor de deelnemers die de hele Leergang Senior Professional Organizer willen volgen. Daar is dit namelijk het eerste deel van.

Doelgroep

De vijfdaagse opleiding ‘Aan de slag met je klant’ is geschikt voor organizers die zich willen blijven ontwikkelen en die geïnteresseerd zijn in de coachkant van het vak. Je kunt meedoen als je een basisopleiding tot professional organizer hebt gevolgd of wanneer je al redelijk wat ervaring hebt, maar toe bent aan verdieping. Wel is het het belangrijk dat je een klantenkring hebt of enkele proefklanten begeleidt. Je kunt het geleerde dan direct in de praktijk brengen.

De opleiding in het kort

Duur: vijf maanden
Aantal dagen op locatie: drie
Online sessies: twee
Lesmethode: klassikaal en online
Opleidingsniveau deelnemers: HBO
Studiebelasting totaal: 100-125 uur
Investering: € 1495,- vrijgesteld van btw
Boekenpakket: zelf aanschaffen
Afronding: certificaat van deelname
NBPO PE-punten: ja, 16 punten

Met inbegrip van

> Online leeromgeving
> Persoonlijke feedback op opdrachten
> Een individueel voortgangsgesprek

Data 2024

10 januari 2024: hele dag, Utrecht
9 februari 2024: ochtend, online
12 maart 2024: hele dag, Utrecht
15 april 2024: ochtend, online
16 mei 2024: hele dag, Utrecht
23 mei 2024: avond, online

Zelf aanschaffen

Psychologische gespreksvoering – G. Lang & H.T. van der Molen, H. Uitgeverij Boom, 2012.
Help! Ik ga coachen – M. Lingsma & A. Boers, Multi Media Coach BV, 2009

Let op: vanaf 1/1/2024 bedragen de kosten € 1595,- (btw-vrij).

Praktische informatie

De trainingen vinden plaats bij de Aristozalen, Brennerbaan 150, Utrecht Lunetten. Lestijden zijn van 9:30 – 17:00 (hele dag) of van 9:00 – 12:30 uur (online). De online portfoliosessie is om 20:00 uur ‘s avonds. De groepsgrootte bedraagt minimaal 6 en maximaal 12 deelnemers.

Erkend door de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO).

Hierna verder leren?

Volg de vijfdaagse opleiding Van aanpak tot afronding. Je krijgt instrumenten en technieken aangereikt die het resultaat van je begeleiding versterken. Hierdoor kun je tegenover andere professionals beter onderbouwen waar je mee bezig bent en je stevig en deskundig presenteren. Dit is het tweede deel van de Leergang Senior Professional Organizer.

Aan de slag met je klant – Bouwstenen voor een succesvol traject

Je hebt een basisopleiding tot professional organizer gevolgd, en je vindt mensen begeleiden zo boeiend dat je graag door wilt leren. Bovendien realiseer je je dat je nog wel wat bagage mist. In het gesprek met je klant ga je intuïtief te werk en je weet dat dat beter kan. En de ene keer loopt de samenwerking met je klant van een leien dakje en de andere keer wat minder.

Kortom: je klanten zijn wel tevreden, maar jij nog niet.

Hoe vergroot je de kans op succesvolle trajecten? Dat leer je in deze vijfdaagse opleiding. Je krijgt alle bouwstenen voor een succesvolle begeleiding en doet veel verrijkende inzichten op over jouw functioneren als organizer.

Programma van dag tot dag

Dag 1: Professionele gespreksvoering volgens de cliëntgerichte benadering(op locatie)
Tijdens deze trainingsdag bekwaam je je in het voeren van professionele gesprekken, zodat je veel sneller tot de kern kunt komen, je klant zich oprecht begrepen voelt en jij veel meer grip hebt op het proces. Je kunt niet alleen oefenen maar krijgt ook volop feedback waardoor je erg veel leert.

Dag 2: Effectieve intakegesprekken voeren (online)
Met een goed intakegesprek maak je een krachtige eerste indruk. Helaas wil dit gesprek nog wel eens uitwaaieren of aan de oppervlakte blijven. Daar is na vandaag geen sprake meer van. Met het trechtermodel krijg je alle informatie boven tafel en ook train je je opmerkzaamheid, want niet alles wordt gezegd.

Dag 3: De vier succesfactoren van begeleiding (op locatie)
Tijdens deze dag leer je werken met vier kritische succesfactoren van begeleiding. Deze factoren komen in elk contactmoment terug. Je oefent met (eigen) casuïstiek en leert zo te interveniëren dat jouw klant zich bewust wordt van zijn eigen leerproces en je hem kunt begeleiden naar de gewenste situatie.

Dag 4: De functionele analyse (online)
De functionele analyse helpt je te achterhalen hoe de huidige situatie in stand wordt gehouden en wat de bijdrage van jouw klant hieraan is. Zo kun je de werkelijke vraag van de klant blootleggen, zodat jullie aan de juiste onderwerpen werken en de begeleiding een succes wordt.

Dag 5: Verdiepingsdag intervisie (op locatie)
Deze dag willen we je laten ervaren hoe intervisie werkt in optima forma. Je krijgt werkvormen aangereikt die je kunt gebruiken in je intervisiegroep. Daardoor organiseer je je eigen professionalisering, zodat je ook zonder opleiding blijft leren.

Ik ben me er in een gesprek nu bewust van hoe ik
een communicatief zetje kan geven.

Dit levert de opleiding jou op:

  • Je leert gevoelsreflecties en parafrases te geven, waardoor er rust komt in je gesprek; Hierdoor zet je je klant op zijn praatstoel, in plaats van dat jij steeds vragen moet stellen;
  • Je kunt met regulerende vaardigheden de regie houden over het gesprek, zodat het niet uitwaaiert en er geen onderwerpen worden vergeten;
  • Je komt los van de inhoud en wordt opmerkzamer op hoe de klant zich gedraagt;
  • Ook leer je een ‘gesprek over het gesprek’ te voeren, iets wat metacommunicatie heet.
  • Je maakt kennis met de functionele analyse, een instrument dat je helpt de hulpvraag te ontrafelen. En waarmee je ontdekt hoe de klant de situatie zelf onbedoeld in stand houdt;
  • Met de meetlat kun je heel duidelijk maken wat de doelen voor het gesprek zullen worden, en dit is iets waar je steeds op terug kunt grijpen;
  • Je gaat niet alleen zien of en wanneer de klant eigenaarschap neemt, maar kunt dat ook op bespreekbaar maken voordat je gefrustreerd raakt. En bovendien krijg je in de gaten wanneer je zelf wellicht te veel eigenaarschap neemt;
  • Je leert gedachten en gevoelens bespreken die gerelateerd zijn aan het gewenste gedrag, zonder dat het een therapeutische sessie wordt;
  • Je kunt gebruik maken van de hier-en-nu situatie als die iets zegt over de patronen die er te doorbreken zijn;
  • Je gaat gestructureerd reflecteren op je professionele handelen zodat je je leerpunten stap voor stap aanpakt, in plaats van nu eens dit te proberen en dan eens dat;
  • Je leert vragen stellen over werkproblemen die echt de kern raken, zodat intervisie echt verdieping brengt.

Er zit meer structuur in mijn gesprekken, en ik vergeet minder uit te vragen.

Bijzonder aan deze opleiding

  • Sluit perfect aan op de basisopleidingen tot organizer
  • Lesstof speciaal toegesneden op de beroepsgroep
  • Biedt een stevige basis voor een professionele aanpak
  • Leerzame en direct praktisch toepasbare technieken
  • Daagt uit om met de stof aan de slag te gaan, samen en alleen
  • Veilige leerklimaat en persoonlijke begeleiding

Geïnteresseerd geraakt?

Bekijk de Opleidingsgids of schrijf je direct in via deze link. Heb je nog vragen of aarzel je over deelname? Vul het formulier in, dan nemen we snel contact met je op.