De organizer
als coach

In de vierdaagse opleiding ‘De organizer als coach – professioneel en persoonlijk verder groeien’ leer je coachen zonder je rol als organizer uit het oog te verliezen. Je schrikt niet meer van weerstand en kunt beter omgaan met de soms zware casuïstiek van je klanten. Je zelfvertrouwen groeit met sprongen en je kunt steeds pittiger casussen aan. Aan het einde van de opleiding beslis je of je opgaat voor het diploma Senior Professional Organizer. Met dit diploma op zak heb je de volledige leergang voltooid.


De opleiding bestaat uit vier praktijkdagen. Daarnaast krijg je toegang tot een online leeromgeving met oefeningen en extra materiaal. Verder lees je een aantal boeken om vertrouwd te raken met de stof, methodes en technieken. Deze schaf je zelf aan. De cursus eindigt met een portfoliosessie voor de deelnemers die op willen gaan voor het diploma.

Portfolio

Als je opgaat voor het diploma Senior Professional Organizer stel je na afloop van de opleiding een portfolio samen: de eindopdracht waarmee je de leergang afrondt en (bij een voldoende beoordeling) het diploma Senior Professional Organizer behaalt. Je toont hiermee aan dat je aan alle competenties voldoet. Daarmee heb je niet alleen een stevige bodem gelegd onder je deskundigheid, je kunt sneller doordringen tot de kern en hebt je klanten veel extra’s te bieden. Ook aan derden maak je je expertise gemakkelijker duidelijk.

Dit is de doelgroep

Je kunt deze vierdaagse opleiding los volgen, maar de meeste deelnemers kiezen ervoor om de opleiding daarna af te ronden met het samenstellen van
een portfolio. Met deze proeve van bekwaamheid vallen alle puzzelstukjes op hun plaats. We adviseren dat je minimaal drie jaar ervaring hebt en op wekelijkse basis aan het organizen bent wanneer je inschrijft voor ‘De organizer als coach’. Als je de oude blokken A en B hebt gedaan, kun je ook inschrijven.

Met inbegrip van

> Online leeromgeving
> Persoonlijke feedback op opdrachten
> Een individueel voortgangsgesprek

De opleiding in het kort

Duur: vier maanden
Aantal dagen op locatie: vier
Lesmethode: klassikaal en online
Opleidingsniveau deelnemers: HBO
Studiebelasting totaal: 100-125 uur
Investering: € 1495,- (btw-vrij)
Boekenpakket: zelf aanschaffen
Afronding: certificaat van deelname
NBPO PE-punten: 16

Opgaan voor het diploma

Kosten: € 750,- (btw-vrij)
Inclusief: persoonlijke beoordeling, eindgesprek, profiel op de website van de School voor Organizing, erkend diploma door de Stichting Post-HBO

Data

7 juni 2024: hele dag, Utrecht
2 september 2024: hele dag, Utrecht
1 oktober 2024: hele dag, Utrecht
31 oktober 2024: hele dag, Utrecht

Beoogde afronding leergang:
13 december 2024

Zelf aanschaffen
Coachen reeks 1 – Motiverende gespreksvoering – van der Pluijm, S., 2018.
Overdracht en tegenoverdracht – Van Delft, F. Boom Uitgevers, 2020.
Handboek coachen bij stress en burn-out – Rogier, A. Boom Uitgevers, 2017.

Praktische informatie

De trainingen vinden plaats bij de Aristozalen, Brennerbaan 150, Utrecht Lunetten. Lestijden zijn van 9:30 – 17:00 (hele dag). De groepsgrootte bedraagt minimaal 6 en maximaal 12 deelnemers.

Erkend door de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO).

Biedt bij voldoende klantcontacturen toegang tot het keurmerk (M)RPO.

De organizer als coach – Professioneel en persoonlijk
verder groeien

Een goede organizer bewaakt de balans tussen praten en doen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Jouw cliënten kunnen worstelen met allerlei levensvragen en je ontmoet ze wellicht op een kwetsbaar moment. Hoe begeleid je ze bij praktische vraagstukken zonder op de stoel van de therapeut te gaan zitten? Je wilt leren organizen met een snufje coaching.

Tijdens deze vierdaagse opleiding leer je het diepe niveau aanboren waarop blijvende verandering berust, terwijl je tegelijkertijd de doelen van het traject bewaakt. Je gaat oprecht de verbinding aan en kunt daardoor meters maken zonder hard te werken. Hierdoor groei je als professional, maar ook als persoon.

Programma van dag tot dag

Dag 1: Motiverende gespreksvoering (op locatie)
De kern van de motiverende gespreksvoering is het ontlokken van positieve uitspraken over veranderen. Dat kan heel behulpzaam zijn als je klant ambivalent is over wat het allemaal vergt om de doelen van het traject te bereiken. Of wanneer de begeleiding niet op eigen verzoek is. Tijdens deze dag krijg je een uitstekende aanzet en oefen je ook veel met elkaar, zodat je het effect van motiverende gespreksvoering echt gaat ervaren.

Dag 2: Praktische coachingstechnieken (op locatie)
Een organizer werkt ‘boven de waterlijn’ zoals we dat noemen: dus met praktische zichtbaar gedrag. Toch moet je vaak ook iets met de gevoelens en gedachten van je klant, omdat die aan het gedrag ten grondslag liggen. Hoe vind je een goede balans tussen praten en actief aan de slag? Met progressiegerichte en inzichtgevende coachingstechnieken kun je op een passende manier de dieperliggende oorzaken van de huidige situatie aankaarten.

Dag 3: Als je klant uit balans is (op locatie)
Tijdens deze trainingsdag leer je herkennen wanneer er sprake is van normale stress en wanneer van ontwrichtende stress. Je kunt uitleggen waarom je je zorgen maakt en leert verschillende werkvormen om je klant te helpen zijn energie te managen, hulpbronnen te activeren en zo meer. Zo ondersteun je hem in het ontwikkelen van een actieve copingstijl: betere stresspreventie kun je je niet wensen.

Dag 4: Kritieke situaties voor de professional organizer (op locatie)
Tijdens de begeleiding kunnen lastige situaties ontstaan: je merkt bijvoorbeeld dat je klant in kringetjes redeneert of het even niet meer ziet zitten. De weerstand kan zich ook tegen jou richten. Wat doe je in dergelijke situaties? En hoe ga je om met gevoelens van frustratie bij jezelf? Daar gaat het over deze dag. Je leert doorzien welke psychologische mechanismen er spelen in relaties. Je krijgt ook meer inzicht in eigen issues en leert jezelf hierin corrigeren.

‘Ik ben erg blij dat ik de stap gezet heb om ook dit blok te gaan doen. Ik zie dit als een prachtige aanvulling en bestendiging van de materie uit de voorgaande dagen.’

Dit levert de opleiding jou op:

  • Je wordt je bewust van de reparatiereflex, dit is onze neiging om (te) snel in oplossingen te denken;
  • Je gaat ambivalentie herkennen: dit wil zeggen dat je klant nog niet helemaal rijp is voor een verandering, wat vaak een voorbode is van weerstand;
  • Je maakt kennis met  drie stijlen van motiverende gespreksvoering en kunt ze gebruiken om de zin in veranderen te vergroten;
  • Je kunt slachtoffergedrag en redderseigenschappen verhelderen zodat je klant zich bewust wordt van patronen en die kan doorbreken;
  • Je ontdekt welke basisovertuigingen veel voorkomen en hoe die doorwerken in het denken en doen van je klant;
  • Je leert schaalvragen gebruiken om de motivatie voor gedragsverandering helder te krijgen of de voortgang te monitoren;
  • Je begrijpt de fysiologische en psychologische achtergronden van overspannenheid en burn-out, zodat je aan psycho-educatie kunt doen;
  • Je leert verschillende copingsstrategieën herkennen en je klant helpen om stappen te zetten ter preventie;
  • Je bent in staat om een eenvoudig plan van aanpak ter preventie van overspannenheid of burn-out;
  • Je bent je bewust van de principes van projectie, overdracht en tegenoverdracht en hoe deze de interactie tussen jou en je klant soms bemoeilijken;
  • Je kunt de oorzaken van weerstand achterhalen en kent strategieën om hiermee om te gaan;
  • Je bent in staat tot zelfreflectie en bent je bewust van jouw professionele en persoonlijke valkuilen.

‘Ik ben zo blij met deze opleiding en wat het mij allemaal brengt. Niet alleen voor mijn klanten, maar ook voor mijzelf als persoon.’

Bijzonder aan deze opleiding

  • Enorme verruiming van je professionele bagage
  • Leidt op tot een erkend Post-HBO diploma
  • Mooie mix van organizing en coaching
  • Niet alleen professionele, maar ook persoonlijke ontwikkeling
  • Stimulans voor het ondernemerschap; 50 procent van de afgestudeerden rapporteert een omzetstijging

Geïnteresseerd geraakt?

Bekijk de Opleidingsgids of schrijf je direct in via deze link. Heb je nog vragen of aarzel je over deelname? Vul het formulier in, dan nemen we snel contact met je op.