Van aanpak
tot afronding

In de vijfdaagse opleiding ‘Van aanpak tot afronding – Instrumenten en technieken van de professional organizer’ krijg je alle kennis en vaardigheden aangereikt om maatwerk te leveren. Je leert een gefundeerd plan van aanpak maken en passende werk- en begeleidingsvormen kiezen. Dat maakt jou krachtiger en effectiever als organizer.

De opleiding bestaat uit drie praktijkdagen en twee sessies via Zoom gevolgd door praktijkopdrachten in de middag. Je neemt elkaar bijvoorbeeld een test af of werkt samen aan een opdracht. Daarnaast krijg je toegang tot een online leeromgeving met oefeningen en extra materiaal. Verder lees je een aantal boeken om vertrouwd te raken met methodes en technieken. Deze schaf je zelf aan. De cursus eindigt met een portfoliosessie voor de deelnemers die de hele Leergang Senior Professional Organizer willen doen.

Doelgroep

Heb je ‘Aan de slag met je klant’ gevolgd of het voormalige ‘Blok A’? En heb je voldoende klanten om het geleerde in de praktijk toe te passen? Dan kun je inschrijven voor ‘Van aanpak tot afronding’. Zo niet, dan plannen we eerst een intakegesprek. In deze vijfdaagse opleiding bouwen we namelijk voort op wat er in ‘Aan de slag met je klant’ aan de orde is gekomen. Dat is het fundament van deze opleiding.

De opleiding in het kort

Duur: vier maanden
Aantal dagen op locatie: drie
Online sessies: twee
Lesmethode: klassikaal en online
Opleidingsniveau deelnemers: HBO
Studiebelasting totaal: 100-125 uur
Investering: € 1495,- vrijgesteld van btw
Boekenpakket: zelf aanschaffen
Afronding: certificaat van deelname
NBPO PE-punten: ja, 16 punten

Met inbegrip van

> Online leeromgeving
> Persoonlijke feedback op opdrachten
> Een individueel voortgangsgesprek

Meteen aanmelden

Data

1 september 2022: ochtend, online
16 september 2022: hele dag, Utrecht
10 oktober 2022: ochtend, online
8 november 2022: hele dag, Utrecht
9 december 2022: hele dag, Utrecht
15 december 2022: avond, online

Zelf aanschaffen

Slim maar… versterk je executieve functies en vergroot je succes! (volwasseneneditie) Hogrefe Uitgevers BV, 2016
Help! Ik ga coachen – M. Lingsma & A. Boers, Multi Media Coach BV, 2009

Praktische informatie

De trainingen vinden plaats bij de Volksuniversiteit, Nieuwegracht 41 in Utrecht. Lestijden zijn van 9:30 – 17:00 (hele dag) of van 9:00 – 12:30 uur (online). De portfoliosessie is om 20:00 uur ‘s avonds. In geval van RIVM-beperkingen kiezen we voor een hybride vorm: online wanneer het moet, live wanneer het kan. De groepsgrootte bedraagt minimaal 6 en maximaal 16 deelnemers.

Erkend door de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO).

Biedt bij voldoende klantcontacturen toegang tot het keurmerk (M)RPO.

Hierna verder leren?

Deze vierdaagse is het vervolg op Aan de slag met je klant. Hierna verder leren? Kies dan de vierdaagse opleiding De organizer als coach. Hierin leer je het diepe niveau aanboren waarop blijvende verandering berust. Daardoor kun je je klant met minder moeite en meer effect begeleiden.

Van aanpak tot afronding
Instrumenten en technieken van de professional organizer

Wanneer je langere trajecten gaat begeleiden, zijn praktische tips alleen vaak niet voldoende. Je wilt je klant ook helpen met het aanleren en automatiseren van nieuwe gewoontes. Daar heb je nu wel allerlei gesprekjes over, maar er zit nog niet echt lijn in je aanpak. Ook hobbels in de samenwerking aankaarten doe je vooral op gevoel.

Kortom: je bent op zoek naar een methodischer aanpak.

Wat is de theoretische onderbouwing onder je intuïtieve aanpak? In deze opleiding doen we dat uit de doeken. Je krijgt instrumenten en technieken aangereikt die het resultaat van je begeleiding versterken. Hierdoor kun je tegenover andere professionals beter onderbouwen waar je mee bezig bent en je stevig en deskundig presenteren.

Programma van dag tot dag

Dag 1: Toetsen en testen (online)
Tijdens deze ochtend leggen we de basis voor een methodische aanpak. Je maakt kennis met drie testjes die jou in de intake veel inzicht geven in de hulpvraag van je klant en je helpen doelen te formuleren. In de middag neem je deze testen bij elkaar af en bespreek je de uitkomsten.

Dag 2: Organizing wanneer executieve functies zwak zijn (op locatie)
Het theoretisch model van de executieve functies biedt belangrijke aanknopingspunten voor de begeleiding. Je ontdekt hoe je zwakke functies traint door aanpassingen aan de taak, de omgeving of de persoon. Je krijgt een format voor een begeleidingsplan en gaat er zelf ook één maken.

Dag 3: Resultaatgericht begeleiden (online)
Als je je klant nieuw gedrag wilt leren dat beklijft, is het nuttig om stil te staan bij hoe mensen leren en hoe je dat kunt bevorderen. Hersenonderzoekers hebben aangetoond dat je met verrassende en speelse werkvormen veel resultaat krijgt. Daarnaast wil je je klant tot nadenken stemmen. Ook daar hebben we een instrument voor waar je zelf in de middag mee verder oefent.

Dag 4: Beïnvloedings- en sturingstechnieken (op locatie)
Niet elke klant is even veranderbaar of gewillig om jouw begeleiding te ondergaan. Welk type begeleiding is dan passend? Je oefent met het opsporen van gedragspatronen, speelt met verschillende reacties op je klant en krijgt tips om op een constructieve manier feedback te geven.

Dag 5: Professioneel afronden (op locatie)
Het laatste gesprek van de begeleiding lijkt een formaliteit, maar juist dit gesprek biedt kansen. Om feedback te geven en te ontvangen, voor borging te zorgen en de toekomst te bespreken. Omdat het de laatste opleidingsdag is, ronden we zelf ook af. Er is een trainingsacteur aanwezig om instrumenten en technieken die je nog lastig vindt mee te oefenen.

Ik ben zeer tevreden over het kwaliteitsniveau van de trainingen die ik gevolgd heb.

Dit levert de opleiding jou op:

  • Je kunt een professioneel plan van aanpak opstellen dat jouw handvatten geeft tijdens de begeleiding, en dat je kunt gebruiken ter verantwoording richting derden;
  • Je kunt werkbladen voor je klant maken bij wijze van geheugensteun op maat;
  • Je leert methodisch toewerken naar resultaatafspraken, zodat je de keuze hebt tussen ad-hoc meebewegen met waar de klant mee komt of het plan van aanpak volgen;
  • Je leert het organizingtraject evalueren op het zogeheten product en proces;
  • Je staat stil bij de grenzen van je kunnen en de redenen om door te verwijzen en brengt hulpverleners en instanties in je eigen regio in kaart;
  • Je leert werken met het theoretische model van de executieve functies, een belangrijk aanknopingspunt bij de begeleiding;
  • Je maakt kennis met de STARR-methode, waarmee je gewenst gedrag met je klant kunt uitproberen of evalueren;
  • Je krijgt meer inzicht in de werking van het brein, en kunt het leerproces verrijken met de zes principes van Brein Centraal Leren;
  • Je kunt de skill-willmatrix inzetten om te bepalen welke begeleidingsstijl het beste past, we noemen dit situationeel begeleiden;
  • Je gaat zien wanneer bepaalde patronen bij je klant het leerproces belemmeren, en kunt dit aankaarten met onder meer de vier stappen van feedback;
  • Je leert met de Roos van Leary de interactie (de manier waarop jij en je klant met elkaar in gesprek zijn) analyseren en krijgt door welk gedrag welk effect oproept.

Veel inzichten over hoe je de theorie met de praktijk kunt verbinden; in alle opzichten een waardevolle aanvulling op mijn werk als organizer.

Bijzonder aan deze opleiding

  • Biedt de kennis om professioneel in gesprek te gaan met andere deskundigen
  • Helpt om de begeleiding gedegen en gestructureerd vorm te geven
  • Reikt nieuwe en direct toepasbare werkvormen aan
  • Biedt inzicht in eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten
  • Geeft in combinatie met ‘Bouwstenen’ toegang tot het keurmerk MRPO van de beroepsvereniging

Geïnteresseerd geraakt?

Bekijk de Opleidingsgids of schrijf je direct in via deze link. Heb je nog vragen of aarzel je over deelname? Vul het formulier in, dan nemen we snel contact met je op.

Neem contact op