‘Schrijf jij elke week een nieuwsbrief en lopen je klanten toch niet weg? Dan heb je blijkbaar de juiste toon getroffen.’ Mijn gesprekspartner kan het weten, dus haar compliment steek ik graag in mijn zak. Inderdaad schrijf ik voor de klanten van martinevecht.nl elke maandag een ‘Tip van de week’ om hen te prikkelen op een gezonde en ontspannen manier stil te staan bij de invulling van hun tijd. Het levert mij nog klanten op ook. 

Martine Vechtdoor Martine Vecht

Wekelijks bloggen: een paar jaar geleden had ik er niet aan moeten denken. Voor mijn toenmalige bedrijf Bien-être schreef ik incidenteel een nieuwsbrief propvol informatie. Die moest aan zulke hoge eisen voldoen dat ik er maanden tegenaan zat te hikken. Ik wist dat ik vaker moest schrijven, maar ik kreeg al buikpijn bij de gedachte. Bovendien vond ik het ethisch onverantwoord: ik als organizer mijn lezers spammen? No way!

Schrijven een gewoonte
Maar Bien-être liep lang niet zo goed als ik wilde, en ik besloot het roer om te gooien. De handelsnaam ging de deur uit, er kwam een nieuwe website, ik schreef ook maar een e-book en besloot – met lood in de schoenen – de frequentie van verschijnen zo op te schroeven dat schrijven een gewoonte zou worden. Practice what you preach dus.

Een beetje lang nog
Ik wil niet zeggen dat het een instantsucces was, maar mijn tips waren blijkbaar veelbelovend genoeg om mij feedback te geven. ‘Een beetje lang nog,’ vond de ene lezer. ‘Te veel linkjes,’ schreef de ander. ‘Je maakt wel veel reclame voor boeken,’ vond een derde. Van lieverlee vond ik mijn tone of voice, het format waar mijn lezers en ik content mee waren en – oh grote vreugde – een ritme waardoor ik er niet meer zo tegenaan zat te hikken.

Tip van de weekZe denken aan mij
En klanten dus, en dat zonder online programma’s, call to actions en andere uitgekiende methodes om klanten te werven. Door de ‘Tip van de week’ denken mensen gewoon eerder aan mij, en dat genereert weer business. Zo simpel kan het zijn!

Ben je nieuwsgierig naar die Tips, dan kun je die hier bekijken. Laat je gerust inspireren, maar kopiëren is niet toegestaan, tenzij je netjes de bron vermeldt. Ga liever zelf op zoek naar content: dat is gemakkelijker dan je denkt. Een paar tips:

  • Je wilt je klanten natuurlijk laten zien dat je bij blijft in je vak. Deel daarom tips uit boeken of attendeer ze op nieuwe publicaties zoals Het ABC. Extra leuk omdat het door een professional organizer zoals jij is geschreven.
  • Volg een training in jouw vakgebied. Vaak ziek ik dat deelnemers aan een van onze trainingen blogjes schrijven over wat ze hebben geleerd. Win-win dus: je doet veel kennis op en je laat zien dat je je vak serieus neemt.
  • Heel persoonlijk, maar zelf vind ik content in dagelijkse belevenissen. Dikwijls voer ik mijn gezin op als hoofdrolspelers in mijn tekstjes, zoals je hier kunt lezen. Als je de nieuwsbrief van de School voor Organizing leest, dan heb je dat vast ook weleens gemerkt.
  • Aansluiten bij de actualiteit is ook een goed idee. Zelf deed ik het met deze tip rond de invoering van de AVG, toen al die cookies mijn neus uitkwamen.

Voor wie niet zozeer de content, maar juist het schrijven lastig vindt, organiseren we op 12 september 2018 een ondernemersactiviteit speciaal hierover: Blogs schrijven. Je leert in een middag hoe je een nieuwsbrief of blog schrijft en gaat naar huis met een kant-en-klare tekst of ten minste een goede aanzet hiertoe.