Marianne WinterHet aantal professional organizers in Nederland groeit. Toch blijkt uit gegevens van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO) dat slechts de helft van hen succesvol is. Het ondernemerschap blijkt in veel gevallen te overweldigend. In deze blog van NBPO-voorzitter Marianne Winter lees je hoe jij ervoor kunt zorgen dat jij bij die 50% zit die het wél redt.

Door: Marianne Winter

Als voorzitter ben van de NBPO verwelkom ik graag zoveel mogelijk leden. Niet alleen omdat het goed is voor de verenging, maar ook als betrokken vakgenoot. Toch nemen er ook regelmatig collega’s afscheid. Dat komt in de helft van de gevallen omdat ze hun bedrijf niet van de grond krijgen. Ik vind dat ontzettend jammer. Vaak betreft het namelijk collega’s die ontzettend goed in hun vak zijn. Maar dit blijkt dus niet voldoende om er je brood mee te verdienen.

Ik ben ervan overtuigd dat als er meer succesvolle collega’s zijn, we meer klanten kunnen laten ervaren wat de toegevoegde waarde van professional organizing is. Zo verlagen we de drempel voor nieuwe klanten om contact met ons op te nemen en wordt organizing steeds toegankelijker. Hoe overleef je het eerste jaar van je bedrijf? Dat lees je in dit blog.

Wachten op een telefoontjeHet grote moment!
Je hebt eindelijk het beroep ontdekt waar jouw hart sneller van gaat kloppen en volgt de basistraining professional organizer. Dan is het Grote Moment daar: je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel en maakt een website. Je bent er helemaal klaar voor en kan niet wachten om met nieuwe klanten aan de slag te gaan! Maar ja, hoe kom je aan die klanten? De weken verstrijken en je enthousiasme verdwijnt als sneeuw voor de zon. Waarom belt er nou niemand?

Drie belangrijke inzichten
Als je voorheen in loondienst gewerkt hebt, is het best even wennen om ondernemer te zijn. Niemand die je vertelt wat je moet doen, wat een vrijheid! Toch kan diezelfde vrijheid ook veel onzekerheid met zich meebrengen. Je weet immers nooit wanneer die nieuwe klant contact met je op zal nemen. Of dat wel gaat gebeuren. Graag deel ik drie inzichten die mij de afgelopen jaren enorm geholpen hebben:

  1. Besef dat het niet alleen belangrijk is om inhoudelijk goed te worden in je vak, maar investeer ook tijd en geld in het ontwikkelen van je ondernemersvaardigheden. Als zzp’er zijn beide expertises onmisbaar. Bepaal je (ideale) werktijden en plan herhalende blokken in je agenda om structureel te werken aan je doelen op het gebied van marketing, netwerken, administratie, persoonlijke ontwikkeling en, oja, klanten werven ;-).
  2. Vergroot je zichtbaarheid: Jouw ideale klant wil graag geholpen worden maar moet daarvoor eerst weten dat jouw bedrijf bestaat en welke oplossingen jij biedt. Bedenk welke manieren het beste passen bij jou en bij jouw ideale klant, bijvoorbeeld social media, een kraam huren op een braderie of adverteren in een abri. Zichtbaarheid draagt bij aan het vertrouwen dat nodig is voor een samenwerking.
  3. Relatiebeheer is de sleutel tot succes. Benader andere ondernemers in je omgeving en ontwikkel een samenwerking. Benut je lidmaatschap aan de NBPO door actief deel te nemen aan een regio- of intervisiegroep bij jou in de buurt of door je in te zetten als vrijwilliger binnen de vereniging. Netwerken draait niet om wat een ander voor jou kan doen, maar wat jij voor een ander kunt betekenen. Koester je klanten. Tevreden klanten zijn bereid meer diensten bij je af te nemen én fungeren als ambassadeurs richting toekomstige klanten. Zo wordt je bereik steeds groter.

Geen plan B

Geen plan B
Ondernemen -het woord zegt het eigenlijk al – is vooral een kwestie van DOEN maar zeker ook van willen, van proberen, van falen, van opnieuw proberen, van volhouden en aanpassen op onverwachte omstandigheden. In dat opzicht is het eigenlijk niet anders dan een organizing traject.

Wat ervoor heeft gezorgd dat ik in 2020 mijn vijfjarig bestaan als ondernemer kon vieren? Ik heb geen plan B. Plan B is namelijk geen vangnet, het is een valkuil. Het leidt je af. Zodra je een plan B hebt, moet je je aandacht verdelen. En als organizers weten wij als geen ander: focus is één van de voorwaarden om je doel te behalen.

Ik ben er van overtuigd dat als je vol enthousiasme met de drie bovenstaande inzichten aan de slag gaat én focus houdt op jouw doel, wij er met elkaar voor kunnen zorgen dat het percentage succesvolle professional organizers de komende jaren enorm stijgt.

Bron: Ledenstatistiek NBPO 2018, ondersteund door cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die uitwijzen dat van de zelfstandigen zonder personeel die tussen 2008 en 2010 startten, 60% binnen 5 jaar weer gestopt is: https://www.starten.nl/nieuws/60-van-de-zelfstandigen-zonder-personeel-stopt-binnen-5-jaar/

Wil je tips van Marianne over het opzetten van een eigen bedrijf? Je kunt haar opzoeken op www.ikwordpo.nl voor inspiratie en cursussen over ondernemen als organizer. Zie je het zzp-schap niet zitten maar loop je wel warm voor het vak van professional organizer? Overweeg dan om te gaan organizen in loondienst: je kunt er deze opleiding voor volgen.

Dit gastblog is geschreven als onderdeel van de Leergang Senior Professional Organizer.